OIVA –keskus : neuvontaa, ohjausta ja palvelutarpeenarviointia
Soidinmäki, Pirkko (2014)
Soidinmäki, Pirkko
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121519710
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121519710
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni on kehittämistehtävä. Tehtäväni on ollut suunnitella ja käynnistää yhdessä henkilökunnan kanssa OIVA -palvelukeskuksen toiminta Jyväskylän kaupungin vanhus- ja vammaispalvelujen vastuualueella.
Pohjana OIVA -keskuksessa on toiminut uuden sukupolven organisaatio -uudistus, jonka valmistelun yhteydessä luovuttiin vanhasta linjaorganisaatiosta ja siirryttiin prosessiorganisaatiomalliin. Vanhus- ja vammaispalveluissa uuden sukupolven organisaation tavoitteena oli toteuttaa ikääntyneille ja erilaisille vammaisryhmille heidän tarpeitaan vastaavia palveluita asiakaslähtöisemmin ja tehokkaammin. Uudet toimintamallit, palvelujen rajapintojen selkiyttäminen ja ylittäminen olivat keskeisiä asioita uudistuksessa. Nämä toteutuvat nyt OIVA –keskuksessa
Asiakaslähtöisyyteen kuuluu vahvasti asiakkaan palvelutarpeiden selvittäminen ja todettuun palvelutarpeeseen vastaaminen. Tavoitteena on tarjota sitä mitä tarvitaan, eikä sitä mitä tuotetaan. Uuden sukupolven organisaation myötä aiemmin kotihoidon eri alueilla tapahtunut palveluntarvearviointi, ohjaus ja neuvonta keskitettiin uuteen keskitettyä palveluohjausta ja neuvontaa toteuttavaan OIVA -keskukseen, jota täydennettiin entisen vammaispalvelujen asiantuntijoilla.
Kehittämistehtävässäni olen käyttänyt kehittävää työntutkimus menetelmää. Työntekijät yhdessä analysoivat ja kehittävät omaa työtänsä. Lopputuloksena syntyi matalan kynnyksen palvelukeskus, jossa työskentelee 17 moniammatillista asiantuntijatiimiä.
Pohjana OIVA -keskuksessa on toiminut uuden sukupolven organisaatio -uudistus, jonka valmistelun yhteydessä luovuttiin vanhasta linjaorganisaatiosta ja siirryttiin prosessiorganisaatiomalliin. Vanhus- ja vammaispalveluissa uuden sukupolven organisaation tavoitteena oli toteuttaa ikääntyneille ja erilaisille vammaisryhmille heidän tarpeitaan vastaavia palveluita asiakaslähtöisemmin ja tehokkaammin. Uudet toimintamallit, palvelujen rajapintojen selkiyttäminen ja ylittäminen olivat keskeisiä asioita uudistuksessa. Nämä toteutuvat nyt OIVA –keskuksessa
Asiakaslähtöisyyteen kuuluu vahvasti asiakkaan palvelutarpeiden selvittäminen ja todettuun palvelutarpeeseen vastaaminen. Tavoitteena on tarjota sitä mitä tarvitaan, eikä sitä mitä tuotetaan. Uuden sukupolven organisaation myötä aiemmin kotihoidon eri alueilla tapahtunut palveluntarvearviointi, ohjaus ja neuvonta keskitettiin uuteen keskitettyä palveluohjausta ja neuvontaa toteuttavaan OIVA -keskukseen, jota täydennettiin entisen vammaispalvelujen asiantuntijoilla.
Kehittämistehtävässäni olen käyttänyt kehittävää työntutkimus menetelmää. Työntekijät yhdessä analysoivat ja kehittävät omaa työtänsä. Lopputuloksena syntyi matalan kynnyksen palvelukeskus, jossa työskentelee 17 moniammatillista asiantuntijatiimiä.