Kasvatuskumppanuus Mikkelin päiväkodeissa työntekijöiden näkökulmasta
Jääskeläinen, Niina; Ikonen, Sanna (2014)
Jääskeläinen, Niina
Ikonen, Sanna
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112717071
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112717071
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme toteutettiin Mikkelin kaupungin ja yksityisiin päiväkoteihin. Opinnäytetyössä selvitettiin kasvatuskumppanuuden toteutumista käytännössä sekä sen vahvuuksia ja kehittämistarpeita. Tutkimus tehtiin työntekijöiden näkökulmasta.
Aineisto kerättiin Webropol-kyselylomakkeella. Kyselylomake lähetettiin 31 päiväkodin johtajalle, jotka välittivät kyselyn työntekijöilleen. Tutkimuskysymykset olivat toteutetaanko kasvatuskumppanuutta kaikissa Mikkelin päiväkodeissa, kuinka se käytännössä toteutuu sekä mitä vahvuuksia ja kehittämistarpeita kasvatuskumppanuudessa on. Tutkimus oli kvalitatiivinen, joten vastausten analysointi tehtiin peilaamalla niitä tutkijan eli meidän omaan pohdintaamme.
Teoriaosuudessa käsittelemme yleisesti varhaiskasvatusta, sitä ohjaavia lakeja ja sitä millainen on hyvä ammattikasvattaja sekä perehdymme opinnäytetyömme ydinasiaan eli kasvatuskumppanuuteen. Käsittelemme yleisesti kasvatuskumppanuutta, sen rakentumista ja periaatteita sekä sitä mitä mahdollisia haas-teita kasvatuskumppanuuden toteuttamisessa saattaa esiintyä. Oman huomionsa saa myös kasvatuskumppanuuden kanssa hyvin samanlainen käytäntö eli omahoitajuus. Perehdymme myös eri yhteistyömuotoihin päivähoidossa sekä erilaisiin varhaiskasvatussuunnitelmiin.
Saimme kyselytutkimukseen 25 vastausta. Vastauksia ei voida yleistää koskemaan kaikkia Mikkelin päiväkoteja, mutta niistä saadaan kattava käsitys kasvatuskumppanuuden toteutumisesta, koska suurin osa saaduista vastauksista oli hyvin samanlaisia. Tulosten perusteella havaittiin, että kasvatuskumppanuus on laajalti käytettävä toimintatapa. Kasvatuskumppanuuteen suhtaudutaan pääasiassa positiivisesti, kehittämistarpeina nähtiin toteutustavan yhtenäisyyden puuttuminen sekä kiire.
Aineisto kerättiin Webropol-kyselylomakkeella. Kyselylomake lähetettiin 31 päiväkodin johtajalle, jotka välittivät kyselyn työntekijöilleen. Tutkimuskysymykset olivat toteutetaanko kasvatuskumppanuutta kaikissa Mikkelin päiväkodeissa, kuinka se käytännössä toteutuu sekä mitä vahvuuksia ja kehittämistarpeita kasvatuskumppanuudessa on. Tutkimus oli kvalitatiivinen, joten vastausten analysointi tehtiin peilaamalla niitä tutkijan eli meidän omaan pohdintaamme.
Teoriaosuudessa käsittelemme yleisesti varhaiskasvatusta, sitä ohjaavia lakeja ja sitä millainen on hyvä ammattikasvattaja sekä perehdymme opinnäytetyömme ydinasiaan eli kasvatuskumppanuuteen. Käsittelemme yleisesti kasvatuskumppanuutta, sen rakentumista ja periaatteita sekä sitä mitä mahdollisia haas-teita kasvatuskumppanuuden toteuttamisessa saattaa esiintyä. Oman huomionsa saa myös kasvatuskumppanuuden kanssa hyvin samanlainen käytäntö eli omahoitajuus. Perehdymme myös eri yhteistyömuotoihin päivähoidossa sekä erilaisiin varhaiskasvatussuunnitelmiin.
Saimme kyselytutkimukseen 25 vastausta. Vastauksia ei voida yleistää koskemaan kaikkia Mikkelin päiväkoteja, mutta niistä saadaan kattava käsitys kasvatuskumppanuuden toteutumisesta, koska suurin osa saaduista vastauksista oli hyvin samanlaisia. Tulosten perusteella havaittiin, että kasvatuskumppanuus on laajalti käytettävä toimintatapa. Kasvatuskumppanuuteen suhtaudutaan pääasiassa positiivisesti, kehittämistarpeina nähtiin toteutustavan yhtenäisyyden puuttuminen sekä kiire.