Alkavan yrityksen pankin valintaan vaikuttavat tekijät
Kainulainen, Jonna (2014)
Kainulainen, Jonna
Hämeen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121419671
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121419671
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Etelä-Hämeen Osuuspankki, joka on toimialueensa suurimpia pankkeja. Työssä selvitettiin, mitkä tekijät vaikuttavat alkavan yrityksen pankin valintaan. Työssä selvittiin myös, mistä alkavat yritykset saavat tietoa yrityksille tarjotuista pankkipalveluista, sekä millaisena alkavat yritykset kokevat toimeksiantajan tarjoamat yrityspankkipalvelut.
Opinnäytetyön tietopohja koostuu yrittäjyyden ja yritystoiminnan perusteista sekä yksityisen organisaation ostoprosessin keskeisistä tekijöistä. Tietopohjan lähteinä käytettiin edellä mainituista aiheista kertovaa kirjalli-suutta sekä elektronisia lähteitä.
Työn empiirinen osuus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena. Tutkimuksen kohderyhmä koostui Hämeenlinnassa vuoden 2014 kahden ensimmäisen vuosineljänneksen aikana yrityksen perustaneista yrittäjistä. Heihin otettiin ensin yhteyttä puhelimitse ja puhelun jälkeen heille lähetettiin linkki Internet-kyselyyn. Kyselyn lopullinen vastausprosentti oli 71 %.
Kyselystä selvisi, että tärkeimmät yrityksen asiointipankkiin vaikuttavat tekijät ovat yrittäjän henkilökohtainen asiointi samassa pankissa, pankin tarjoama yrityksen verkkopalvelu sekä asiakaspalvelu ylipäätään. Yhteenvetona voitiin todeta, että toimeksiantaja on markkinajohtaja toimialueellaan yritysasiakkaiden keskuudessa, vaikka osuus alkavien yritysten segmentissä oli pienempi. Tärkeimpänä toimeksiantajan toiminnan kehityskohteiksi nousivat toimeksiantajan verkkosivut, yrityksille tarjottava verkko-palvelu sekä kaiken kaikkiaan asiakaspalvelu ja sen laatua.
Opinnäytetyön tietopohja koostuu yrittäjyyden ja yritystoiminnan perusteista sekä yksityisen organisaation ostoprosessin keskeisistä tekijöistä. Tietopohjan lähteinä käytettiin edellä mainituista aiheista kertovaa kirjalli-suutta sekä elektronisia lähteitä.
Työn empiirinen osuus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena. Tutkimuksen kohderyhmä koostui Hämeenlinnassa vuoden 2014 kahden ensimmäisen vuosineljänneksen aikana yrityksen perustaneista yrittäjistä. Heihin otettiin ensin yhteyttä puhelimitse ja puhelun jälkeen heille lähetettiin linkki Internet-kyselyyn. Kyselyn lopullinen vastausprosentti oli 71 %.
Kyselystä selvisi, että tärkeimmät yrityksen asiointipankkiin vaikuttavat tekijät ovat yrittäjän henkilökohtainen asiointi samassa pankissa, pankin tarjoama yrityksen verkkopalvelu sekä asiakaspalvelu ylipäätään. Yhteenvetona voitiin todeta, että toimeksiantaja on markkinajohtaja toimialueellaan yritysasiakkaiden keskuudessa, vaikka osuus alkavien yritysten segmentissä oli pienempi. Tärkeimpänä toimeksiantajan toiminnan kehityskohteiksi nousivat toimeksiantajan verkkosivut, yrityksille tarjottava verkko-palvelu sekä kaiken kaikkiaan asiakaspalvelu ja sen laatua.