Unityn 2D-fysiikkamoottori
Ketola, Olli (2014)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121319640
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121319640
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on tutkia Unityn 2D-fysiikkaamoottorin ominaisuuksia. Teoriaosuuden alussa käydään läpi, mitä pelimoottoriohjelmistot ja fysiikkamoottorit ovat ja millaisia ominaisuuksia ne sisältä-vät. Teoriaosuuden lopuksi esitellään Unityn pelimoottoriohjelmistoa yleisesti, minkä jälkeen perehdy-tään tarkemmin Unityn 2D-fysiikkamoottoriin ja esitteellään sen sisältämät komponentit ja niiden toi-minnot. Tarkoituksena ei ollut tehdä opasta Unityn peruskäyttöön, vaan antaa lukijalle ymmärrys millai-sia ominaisuuksia Unity 2d-fysiikkamoottori sisältää ja mitä sillä voidaan käytännössä tehdä.
Käytännön osassa tutkitaan miten Unityn 2D-fysiikkamoottorin tarjoamia komponentteja voidaan sovel-taa 2D-pelien teossa. Ominaisuuksia esitellään kahden pelidemon avulla, joiden tekemisessä pyrittiin hyödyntämään Unityn 2D-fysiikkakomponentteja. Molemmista aikaansaaduista demoista käännettiin PC:llä ja Windows Phone -laitteilla toimivat versiot.
Opinnäytetyön tuloksena syntyneissä pelidemoissa saatiin hyödynnettyjä miltei kaikkia Unityn tarjoamia fysiikkakomponentteja. Molemmat demot saatiin vaiheeseen, joka mahdollistaa niiden jatkokehityksen aina valmiiksi tuotteiksi asti. Valmiiden fysiikkamoottorien käyttö tarjoaa erittäin nopean tavan saada aikaan monimutkaisia toimintoja, joiden ohjelmoiminen alusta asti kestäisi huomattavasti kauemmin. Lisäksi valmiiden fysiikkamoottorien suosiminen takaa laadukkaan lopputuloksen
Käytännön osassa tutkitaan miten Unityn 2D-fysiikkamoottorin tarjoamia komponentteja voidaan sovel-taa 2D-pelien teossa. Ominaisuuksia esitellään kahden pelidemon avulla, joiden tekemisessä pyrittiin hyödyntämään Unityn 2D-fysiikkakomponentteja. Molemmista aikaansaaduista demoista käännettiin PC:llä ja Windows Phone -laitteilla toimivat versiot.
Opinnäytetyön tuloksena syntyneissä pelidemoissa saatiin hyödynnettyjä miltei kaikkia Unityn tarjoamia fysiikkakomponentteja. Molemmat demot saatiin vaiheeseen, joka mahdollistaa niiden jatkokehityksen aina valmiiksi tuotteiksi asti. Valmiiden fysiikkamoottorien käyttö tarjoaa erittäin nopean tavan saada aikaan monimutkaisia toimintoja, joiden ohjelmoiminen alusta asti kestäisi huomattavasti kauemmin. Lisäksi valmiiden fysiikkamoottorien suosiminen takaa laadukkaan lopputuloksen