Keski-Suomen matkailun yhteismarkkinoinnin kehittäminen : Kohderyhmänä venäläisturistit
Suvanto, Viivi (2014)
Suvanto, Viivi
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121619935
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121619935
Tiivistelmä
Keski-Suomen matkailustrategian tavoitteena on kolminkertaistaa venäläisturistien määrä Keski-Suomessa. Keski-Suomen matkailun KV-markkinointikonttori, joka on opinnäytetyön toimeksiantaja, on perustettu viemään tätä tavoitetta eteenpäin. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, kuinka yhteismarkkinointia toteutetaan Itä-Suomessa ja kuinka tätä tietoa voidaan hyödyntää Keski-Suomen matkailun yhteismarkkinointiprojektissa. Tavoitteena oli myös selvittää venäläisten mielikuvia Keski-Suomesta ja onko heille suunnattu sähköinen yhteismarkkinointi tarkoituksenmukaista.
Itä-Suomen matkailualueiden yhteismarkkinointiprojekteja benchmarkattiin haastatteluiden avulla. Aineistoa venäläisturisteista ja heidän mielikuvistaan Keski-Suomesta kerättiin sähköisen kyselylomakkeen avulla. Tutkimuksen otos oli venäläiset Centralfinland-uutiskirjeen tilaajat.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että venäläisturisteille suunnattu Keski-Suomen matkailun yhteismarkkinointi on ollut tarkoituksenmukaista. Yhteismarkkinoinnin centralfinland.ru-sivusto sai erittäin hyvää palautetta. Se vastaa venäläisten mielikuvia ja kokemuksia Keski-Suomesta. Itä-Suomen yhteismarkkinointiprojekteissa toimivia menetelmiä markkinoinnissa olivat muun muassa kampanjoiden tuottaminen ostopalveluina, hakusanakampanjat ja venäläisten videobloggaajien käyttö. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää niin Keski-Suomen kuin muidenkin Suomen matkailualueiden yhteismarkkinoinnissa. KV-markkinointikonttori voi ottaa kehitysideat käyttöön.
Itä-Suomen matkailualueiden yhteismarkkinointiprojekteja benchmarkattiin haastatteluiden avulla. Aineistoa venäläisturisteista ja heidän mielikuvistaan Keski-Suomesta kerättiin sähköisen kyselylomakkeen avulla. Tutkimuksen otos oli venäläiset Centralfinland-uutiskirjeen tilaajat.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että venäläisturisteille suunnattu Keski-Suomen matkailun yhteismarkkinointi on ollut tarkoituksenmukaista. Yhteismarkkinoinnin centralfinland.ru-sivusto sai erittäin hyvää palautetta. Se vastaa venäläisten mielikuvia ja kokemuksia Keski-Suomesta. Itä-Suomen yhteismarkkinointiprojekteissa toimivia menetelmiä markkinoinnissa olivat muun muassa kampanjoiden tuottaminen ostopalveluina, hakusanakampanjat ja venäläisten videobloggaajien käyttö. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää niin Keski-Suomen kuin muidenkin Suomen matkailualueiden yhteismarkkinoinnissa. KV-markkinointikonttori voi ottaa kehitysideat käyttöön.