Myynnin lisääminen digitaalisen markkinoinnin avulla : Case: Ravintola Myllärit
Repo, Taneli (2014)
Repo, Taneli
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121820343
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121820343
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli myynnin lisääminen digitaalisen markkinoinnin avulla. Työn toimeksiantajana toimi tamperelainen Ravintola Myllärit, jonka päätoiminimi on Tampereen Juhlamylly Oy. Toimeksiantaja halusi kehittää digitaalista markkinointiaan myynnin kasvattamiseksi, koska digitaaliset kanavat ovat entistä enemmän tärkeämpiä keinoja tavoittaa potentiaalisia asiakkaita nykyaikana. Työssä pyrittiin löytämään toimeksiantajalle sekä uusia digitaalisia markkinointikanavia että kehittämään jo olemassa olevia kanavia. Lisäksi tarkoituksena oli laajentaa toimeksiantajan tuntemusta digitaalisesta markkinoinnista.
Teoriaosuudessa käsiteltiin aluksi digitaalista markkinointia yleisesti, minkä jälkeen käytiin läpi digitaalisen markkinoinnin kanavia, jotka ammattikirjallisuuden ja tutkimusten mukaan olivat suosituimpia kanavia yritysten markkinoinnissa. Näihin kanaviin kuuluivat nettisivut, sähköposti, hakukonemarkkinointi sekä sosiaalinen media. Samalla pyrittiin löytämään näiden kanavien ominaisimpia piirteitä ja keinoja näiden ominaispiirteiden hyödyntämiseen markkinoinnissa. Työn painopisteeksi valittiin digitaalisen markkinoinnin kanavat, joihin ei tarvitse välitöntä rahallista panostusta niiden hyödyntämiseksi. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostui digitaaliseen markkinointiin painottuvasta ammattikirjallisuudesta sekä omista havainnoista työntekijänä toimeksiantajayrityksessä.
Teoria perusteella tehtiin johtopäätöksiä Ravintola Mylläreiden digitaalisen markkinoinnin tasosta ja annettiin kehitysehdotuksia sekä olemassa olevien digitaalisten kanavien hyödyntämiseen että uusien kanavien käyttöönottoon. Johtopäätösten tarkoituksena on luoda toimeksiantajalle sopivan laaja digitaalisen markkinoinnin arkkitehtuuri, jonka avulla myyntiä voi lisätä. Tämä arkkitehtuuri muodostuu toimeksiantajan olemassa olevista digitaalisista kanavista eli yrityksen nettisivuista ja Facebook-sivuista, minkä lisäksi toimeksiantaja ottaa käyttöönsä uusina kanavina sekä hakukone- että sähköpostimarkkinoinnin. Nettisivujen on tarkoitus lisätä myyntiä tarjousten ja erilaisten konversiopisteiden avulla sekä antaa tietoa yrityksen palveluista. Toimeksiantajan Facebook-sivujen tavoitteena on luoda mielenkiintoista sisältöä, jonka avulla voidaan hankkia asiakaskontakteja sekä lyhyellä että pitkällä aikavälillä. Facebook-sivut myös ohjaavat potentiaalisia asiakkaita yrityksen nettisivuille. Sähköpostimarkkinoinnin tarkoitus on syventää ja ylläpitää asiakassuhteita luomalla asiakkaille lisäarvoa. Pidemmän aikavälin tavoitteena on myös lisämyynnin aikaansaaminen sähköpostimarkkinoinnin avulla. Hakukonemarkkinoinnissa yritys keskittyy hakukoneoptimointiin, jonka tarkoitus on luoda yritykselle näkyvyyttä ja saada lisää kävijöitä yrityksen nettisivuille.
Teoriaosuudessa käsiteltiin aluksi digitaalista markkinointia yleisesti, minkä jälkeen käytiin läpi digitaalisen markkinoinnin kanavia, jotka ammattikirjallisuuden ja tutkimusten mukaan olivat suosituimpia kanavia yritysten markkinoinnissa. Näihin kanaviin kuuluivat nettisivut, sähköposti, hakukonemarkkinointi sekä sosiaalinen media. Samalla pyrittiin löytämään näiden kanavien ominaisimpia piirteitä ja keinoja näiden ominaispiirteiden hyödyntämiseen markkinoinnissa. Työn painopisteeksi valittiin digitaalisen markkinoinnin kanavat, joihin ei tarvitse välitöntä rahallista panostusta niiden hyödyntämiseksi. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostui digitaaliseen markkinointiin painottuvasta ammattikirjallisuudesta sekä omista havainnoista työntekijänä toimeksiantajayrityksessä.
Teoria perusteella tehtiin johtopäätöksiä Ravintola Mylläreiden digitaalisen markkinoinnin tasosta ja annettiin kehitysehdotuksia sekä olemassa olevien digitaalisten kanavien hyödyntämiseen että uusien kanavien käyttöönottoon. Johtopäätösten tarkoituksena on luoda toimeksiantajalle sopivan laaja digitaalisen markkinoinnin arkkitehtuuri, jonka avulla myyntiä voi lisätä. Tämä arkkitehtuuri muodostuu toimeksiantajan olemassa olevista digitaalisista kanavista eli yrityksen nettisivuista ja Facebook-sivuista, minkä lisäksi toimeksiantaja ottaa käyttöönsä uusina kanavina sekä hakukone- että sähköpostimarkkinoinnin. Nettisivujen on tarkoitus lisätä myyntiä tarjousten ja erilaisten konversiopisteiden avulla sekä antaa tietoa yrityksen palveluista. Toimeksiantajan Facebook-sivujen tavoitteena on luoda mielenkiintoista sisältöä, jonka avulla voidaan hankkia asiakaskontakteja sekä lyhyellä että pitkällä aikavälillä. Facebook-sivut myös ohjaavat potentiaalisia asiakkaita yrityksen nettisivuille. Sähköpostimarkkinoinnin tarkoitus on syventää ja ylläpitää asiakassuhteita luomalla asiakkaille lisäarvoa. Pidemmän aikavälin tavoitteena on myös lisämyynnin aikaansaaminen sähköpostimarkkinoinnin avulla. Hakukonemarkkinoinnissa yritys keskittyy hakukoneoptimointiin, jonka tarkoitus on luoda yritykselle näkyvyyttä ja saada lisää kävijöitä yrityksen nettisivuille.