Australialaisten matkustuskäyttäytyminen
Poikolainen, Otto (2014)
Poikolainen, Otto
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121820359
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121820359
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä selvitetään australialaisten matkailijoiden matkustustottumuksia ja niiden kehittymistä. Tutkimuksen tavoitteena on saada selville, millaiset asiakasmarkkinat australialaiset matkustajat muodostavat Suomen matkailun kannalta ja miten heidät saadaan matkustamaan Suomeen. Opinnäytetyö on tehty Toolbox travel & marketing –yritykselle toimeksiantona. Selvityksen pohjalta voidaan tehdä johtopäätöksiä sen suhteen, mihin suuntaan australialaisten matkustaminen Suomeen kehittyy. Tuloksia voidaan käyttää hyödyksi suunnitellessa uusia markkinointikeinoja, jotka ovat suunnat-tuja erityisesti australialaisille, miettiessä markkinointisykliä tai millä tuotteilla tai palve-luilla on tehokkainta houkutella australialaisia matkustajia Suomeen. Markkina-analyysi tehtiin kirjoituspöytätutkimuksena ja tärkeimmät lähteet ja aineistot koostuivat erilaisten organisaatioiden tilastoista sekä Internet-lähteistä.
Tutkimuksen tulokseksi saatiin, että australialaisten matkustamiseen vaikuttavat kaikista eniten talouteen vaikuttavat tekijät sekä lisääntynyt vapaa-aika, johon yhä nuoremmalla sukupolvella on mahdollisuus vaikuttaa. Tulevaisuudessa yhteiskunnallisilla tekijöillä sekä teknologisilla tekijöillä tulee olemaan korostuneempi vaikutus matkailuvirtoihin.
Suomen asemaa otollisena matkakohteena edistää luonnon puhtaus, hiljaisuus sekä osittain myös arvossaan pidetyt kansanperinteet, joita tietyt kuluttajaryhmät Australiasta arvostavat matkoillaan. Suomen asemaa sen sijaan heikentää Australian lähialueiden kuten Uuden-Seelannin ja Kaakkois-Aasian kohteiden suosio australialaisten matkusta-jien keskuudessa sekä pitkä etäisyys maantieteellisesti.
Tutkimuksen tulokseksi saatiin, että australialaisten matkustamiseen vaikuttavat kaikista eniten talouteen vaikuttavat tekijät sekä lisääntynyt vapaa-aika, johon yhä nuoremmalla sukupolvella on mahdollisuus vaikuttaa. Tulevaisuudessa yhteiskunnallisilla tekijöillä sekä teknologisilla tekijöillä tulee olemaan korostuneempi vaikutus matkailuvirtoihin.
Suomen asemaa otollisena matkakohteena edistää luonnon puhtaus, hiljaisuus sekä osittain myös arvossaan pidetyt kansanperinteet, joita tietyt kuluttajaryhmät Australiasta arvostavat matkoillaan. Suomen asemaa sen sijaan heikentää Australian lähialueiden kuten Uuden-Seelannin ja Kaakkois-Aasian kohteiden suosio australialaisten matkusta-jien keskuudessa sekä pitkä etäisyys maantieteellisesti.