Arbetsmotivation och dess inverkan på tilläggsförsäljning i hotellreceptionen : Original Sokos Hotel Tapiola Garden
Ekholm, Vanessa (2014)
Ekholm, Vanessa
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121720167
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121720167
Tiivistelmä
Receptionen på Sokos Hotel Tapiola Garden har inte nått sådana försäljningssiffror i tilläggsförsäljning som de siktar mot. Jag fick som uppdrag att ta reda på om felet är i att deras tilläggsförsäljning har brister. Jag använder mig av Grönroos försäljningsmodell och tar reda på om receptionen följer samma steg som den gör. Arbetsmotivationen är den andra delen av min teoretiska referensram. Jämfört med teorin, hur ställer sig receptionens personal till viktiga frågor gällande sitt arbete? Halv-strukturerade intervjuer har valts som undersökningsmetod. Meningen med examensarbetet var att få konkreta förbättringsförslag, hur de ska gå till väga för att få till stånd mer tilläggsförsäljning. Jag kom fram till mest förbättringsförslag angående försäljningsmodellen, men också några till motivationen. Något så enkelt som att komma ihåg att till varje kund erbjuda något till, kan spela en stor roll. The reception at Sokos Hotel Tapiola Garden has not reached its goal concerning the budjetin additional sales. I got assigned to research in what goes wrong and why their additional sales figures are not as high as hoped. I will be using Grönroos sales model as a part of my theory and aim to find out if the reception personnel follow the same steps as Grönroos does. The second part of my theory is about work motivation. Compared to the theory, how does the personnel deal with important questions concerning their work? My method is half-structured interviews. My goal is to find concrete solutions to how they could increase their sales figures by additional sales. There were lots of things, i would suggest to improve in their sales model an even a few concerning work motivation. Such a small thing as offering each customer something more is very important.