Harjoittelijan perehdytyssuunnitelma case: LähiTapiola Satakunta
Kankaanpää, Samuli (2014)
Kankaanpää, Samuli
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120418350
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120418350
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön aiheena oli perehdytyssuunnitelman tekeminen LähiTapiola Satakunnan harjoittelijoille. Työn tarkoituksena oli tehdä perehdytys-suunnitelma, jonka avulla uusia harjoittelijoita voidaan perehdyttää, koska LähiTa-piola Satakunnalla ei ollut harjoittelijoille sopivaa perehdytysohjelmaa. Suunnitelman tavoitteena oli kehittää ja tehostaa perehdytysprosessia niin toimeksiantajan kuin harjoittelijoidenkin kannalta sekä saada prosessin laatu samankaltaiseksi jokaisen uuden harjoittelijan perehdytysprosessissa.
Työn teoriaosuudessa esitellään perehdyttämisen käsitettä, käydään läpi, mitä lain-säädäntö määrää perehdytyksestä. Lisäksi, käsitellään onnistuneen perehdyttämisen tavoitteita ja hyötyjä, perehdyttämisen suunnittelua sekä perehdytysprosessin etene-mistä. Tämän jälkeen käsitellään, mitä asioita hyvä perehdytyssuunnitelma pitää si-sällään.
Tutkimusmenetelmäksi valittiin kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus, ja aineisto kerättiin teemahaastattelujen avulla. Haastattelun teemat koottiin kirjallisuuteen tu-tustumalla sekä omia kokemuksia harjoittelijana hyödyntäen. Haastatteluihin valittiin kolme henkilöä, jotka osallistuivat perehdytysprosessiin.
Tulokset analysoitiin teemoittelun avulla. Tutkimuksessa kävi ilmi, että perehdytys-materiaalia on tarjolla paljon, mutta sen hyödyntämisessä on puutteita. Perehdytys-suunnitelmaan sisällytettäviksi asioiksi nousivat muun muassa perehdytyksen aika-taulutus, oppimis- ja osaamistavoitteet sekä harjoittelijan työtehtävät. Suunnitelman loppuun sijoitettiin perehdytyksen tarkistuslista sekä perehdyttämisen arviointi- ja palautelomake. Teoreettisen viitekehyksen sekä teemahaastattelujen avulla kehitettiin LähiTapiola Satakunnan käyttöön tarkoitettu perehdytyssuunnitelma harjoittelijoille.
Työn teoriaosuudessa esitellään perehdyttämisen käsitettä, käydään läpi, mitä lain-säädäntö määrää perehdytyksestä. Lisäksi, käsitellään onnistuneen perehdyttämisen tavoitteita ja hyötyjä, perehdyttämisen suunnittelua sekä perehdytysprosessin etene-mistä. Tämän jälkeen käsitellään, mitä asioita hyvä perehdytyssuunnitelma pitää si-sällään.
Tutkimusmenetelmäksi valittiin kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus, ja aineisto kerättiin teemahaastattelujen avulla. Haastattelun teemat koottiin kirjallisuuteen tu-tustumalla sekä omia kokemuksia harjoittelijana hyödyntäen. Haastatteluihin valittiin kolme henkilöä, jotka osallistuivat perehdytysprosessiin.
Tulokset analysoitiin teemoittelun avulla. Tutkimuksessa kävi ilmi, että perehdytys-materiaalia on tarjolla paljon, mutta sen hyödyntämisessä on puutteita. Perehdytys-suunnitelmaan sisällytettäviksi asioiksi nousivat muun muassa perehdytyksen aika-taulutus, oppimis- ja osaamistavoitteet sekä harjoittelijan työtehtävät. Suunnitelman loppuun sijoitettiin perehdytyksen tarkistuslista sekä perehdyttämisen arviointi- ja palautelomake. Teoreettisen viitekehyksen sekä teemahaastattelujen avulla kehitettiin LähiTapiola Satakunnan käyttöön tarkoitettu perehdytyssuunnitelma harjoittelijoille.