Myyntityön ja myynnin johtamisen kehittäminen, case Jack & Jones
Virranta, Heidi (2014)
Virranta, Heidi
Savonia-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121920480
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121920480
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Myyntityö on entistä haastavampi ammatti. Pärjätäkseen kilpailussa yritys tarvitsee osaavan ja motivoituneen henkilöstön, joka haluaa aktiivisesti toimia myyntitavoitteiden saavuttamiseksi. Henkilöstön tueksi yritys tarvitsee osaavia esimiehiä, jotka myynnin johtamisen avulla saavat työntekijät tekemään parhaansa ja enemmän.
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin myyntityöhön vaikuttavia tekijöitä Kekäle Oy:n Jack & Jones-myymälöissä. Tutkimuksessa selvitettiin niin työntekijän kuin esimiesten näkökulmia ja mielipiteitä yrityksen myyntitavoitteista, myyntiprosessista, työilmapiiristä, motivaatiosta, koulutuksesta sekä myynnin johtamisesta ja esimiestyöstä. Työn tavoitteena oli luoda kehittämisideoita myyntityön ja myynnin johtamisen avuksi.
Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu myyntityön, siihen vaikuttavien tekijöiden sekä esimiestyön teoriasta. Lisäksi toimeksiannon mukaisesti suoritettiin tutkimus puolistrukturoituina teemahaastatteluina. Haastattelut toteutettiin kaikissa Kekäle Oy:n Jack & Jones-myymälöissä. Haastatteluihin osallistui myymälöiden vakituinen henkilöstö. Työntekijöiden haastatteluiden lisäksi suoritettiin kaksi erillistä esimieshaastattelua.
Tutkimus osoitti, että suurimmat kehittämisen kohteet olivat myynnin johtamisessa ja esimiestyössä. Myös työntekijöiden motivaatiossa oli vielä kehitettävää. Positiivisena tutkimuksessa nousi toimiva yhteistyö työntekijöiden ja joidenkin esimiesten välillä sekä tyytyväisyys koulutuksen sisältöön, Jack & Jonesin arvoihin ja myyntiprosessiin.
Johtopäätökset tehtiin tutkimuksen tulosten perusteella ja niistä luotiin konkreettisia kehittämisehdotuksia. Kehittämisehdotukset tehtiin vastaamaan yrityksen tarpeita ja ne ovat suoraan hyödynnettävissä henkilöstön myyntityön ja esimiesten myynnin johtamisen kehittämisessä.
Myyntityö on entistä haastavampi ammatti. Pärjätäkseen kilpailussa yritys tarvitsee osaavan ja motivoituneen henkilöstön, joka haluaa aktiivisesti toimia myyntitavoitteiden saavuttamiseksi. Henkilöstön tueksi yritys tarvitsee osaavia esimiehiä, jotka myynnin johtamisen avulla saavat työntekijät tekemään parhaansa ja enemmän.
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin myyntityöhön vaikuttavia tekijöitä Kekäle Oy:n Jack & Jones-myymälöissä. Tutkimuksessa selvitettiin niin työntekijän kuin esimiesten näkökulmia ja mielipiteitä yrityksen myyntitavoitteista, myyntiprosessista, työilmapiiristä, motivaatiosta, koulutuksesta sekä myynnin johtamisesta ja esimiestyöstä. Työn tavoitteena oli luoda kehittämisideoita myyntityön ja myynnin johtamisen avuksi.
Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu myyntityön, siihen vaikuttavien tekijöiden sekä esimiestyön teoriasta. Lisäksi toimeksiannon mukaisesti suoritettiin tutkimus puolistrukturoituina teemahaastatteluina. Haastattelut toteutettiin kaikissa Kekäle Oy:n Jack & Jones-myymälöissä. Haastatteluihin osallistui myymälöiden vakituinen henkilöstö. Työntekijöiden haastatteluiden lisäksi suoritettiin kaksi erillistä esimieshaastattelua.
Tutkimus osoitti, että suurimmat kehittämisen kohteet olivat myynnin johtamisessa ja esimiestyössä. Myös työntekijöiden motivaatiossa oli vielä kehitettävää. Positiivisena tutkimuksessa nousi toimiva yhteistyö työntekijöiden ja joidenkin esimiesten välillä sekä tyytyväisyys koulutuksen sisältöön, Jack & Jonesin arvoihin ja myyntiprosessiin.
Johtopäätökset tehtiin tutkimuksen tulosten perusteella ja niistä luotiin konkreettisia kehittämisehdotuksia. Kehittämisehdotukset tehtiin vastaamaan yrityksen tarpeita ja ne ovat suoraan hyödynnettävissä henkilöstön myyntityön ja esimiesten myynnin johtamisen kehittämisessä.