Customer Acquisition Plan for Leinonen Group/Hungary
Seppä, Anu (2014)
Seppä, Anu
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014122020596
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014122020596
Tiivistelmä
Tämän opinnäyte työn tavoite oli kehittää Leinonen Hungary:n asiakashankintaa ja nykyisten asiakkaiden hallintaa. Leinonen Hungary on osa kansainvälisesti toimivaa Leinonen Groupia. Löytämällä uusia asiakkaita yritys voi kasvaa ja laajentaa samalla omaa markkinaosuuttaan. Monilukuisempi asiakaskunta pienentää ison asiakkaan painoarvoa ja siten liiketoiminnan riski laskee.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, jossa tutkimusaineistona on käytetty alan kirjallisuutta, yrityksen kotisivuja, haastatteluja, sekä yritykseltä saatuja materiaaleja. Teoriaosiossa keskityttiin uusasiakashankintaan, business-to-business- asiakkuuteen, sekä asiakaskunnan segmentointiin. Empiirisessä osiossa tutkittiin Leinonen Hungary:n kuluneen vuoden toimintaa liittyen asiakashankintaan ja myyntiin. Asiakaskunta segmentoitiin, sitä analysoitiin taulukoissa, ja lopuksi tehtiin puolen vuoden toimintasuunnitelma.
Tuloksissa huomattiin että yrityksellä oli käytössään monia markkinointikeinoja myynnin lisäämiseksi. Asiakaskunnassa on liikaa pieniä asiakkaita ja kannattavuutta saataisiin lisättyä löytämällä suurempia asiakkaita. Yrityksellä ei ollut käytössään mitään asiakashallintajärjestelmää, joten tämän opinnäytetyön tuloksena syntynyttä asiakaskontaktien seurantataulukkoa voidaan hyödyntää tulevaisuudessa.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, jossa tutkimusaineistona on käytetty alan kirjallisuutta, yrityksen kotisivuja, haastatteluja, sekä yritykseltä saatuja materiaaleja. Teoriaosiossa keskityttiin uusasiakashankintaan, business-to-business- asiakkuuteen, sekä asiakaskunnan segmentointiin. Empiirisessä osiossa tutkittiin Leinonen Hungary:n kuluneen vuoden toimintaa liittyen asiakashankintaan ja myyntiin. Asiakaskunta segmentoitiin, sitä analysoitiin taulukoissa, ja lopuksi tehtiin puolen vuoden toimintasuunnitelma.
Tuloksissa huomattiin että yrityksellä oli käytössään monia markkinointikeinoja myynnin lisäämiseksi. Asiakaskunnassa on liikaa pieniä asiakkaita ja kannattavuutta saataisiin lisättyä löytämällä suurempia asiakkaita. Yrityksellä ei ollut käytössään mitään asiakashallintajärjestelmää, joten tämän opinnäytetyön tuloksena syntynyttä asiakaskontaktien seurantataulukkoa voidaan hyödyntää tulevaisuudessa.