Ammatti-ihmiset vanhusten asialla : Gerontologinen erityisosaaja kehittäjänä
Jouppila-Kupiainen, Elina; Kammonen, Sirpa; Kirvesniemi, Tiina; Kuru, Tiina; Mikkonen, Helena; Piirainen, Anu; Rautasalo, Eija; Reunanen, Merja; Utriainen, Seija (2014)
Jouppila-Kupiainen, Elina
Kammonen, Sirpa
Kirvesniemi, Tiina
Kuru, Tiina
Mikkonen, Helena
Piirainen, Anu
Rautasalo, Eija
Reunanen, Merja
Utriainen, Seija
Editoija
Elina Jouppila-Kupiainen, Sirpa Kammonen, Tiina Kirvesniemi, Tiina Kuru, Helena Mikkonen, Anu Piirainen, Eija Rautasalo, Merja Reunanen, Seija Utriainen
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2014
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-588-474-9
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-588-474-9
Tiivistelmä
Vuonna 2014 toteutettiin Gerontologinen erityisosaaminen, korkea-asteen oppisopimustyyppinen koulutus kolmannen kerran. Mukana olivat Diakonia-ammattikorkeakoulu, Kajaanin ammattikorkeakoulu, Kymenlaakson ammattikorkeakoulu ja Mikkelin ammattikorkeakoulu. Koulutukseen osallistuivat vanhustyössä toimivat, korkeakoulututkinnon suorittaneet henkilöt sosiaali-, terveys- ja liikunta-aloilta.
Gerontologisen erityisosaamisen toisessa koulutuksessa tehtiin julkaisu ’Voisimmeko yhdessä olla enemmän?’, jossa painotettiin yhdessä tekemistä. Tässä julkaisussa ’Ammatti-ihmiset vanhusten asialla – Gerontologinen erityisosaaja kehittäjänä’ korostuu yhdessä tekemisen lisäksi ns. vanhuspalvelulain (Laki ikääntyneen väestön toimintakyvyn tukemisesta sekä iäkkäiden sosiaali- ja terveyspalveluista, 980/2012) toimeenpanoon liittyvät haasteet ja työtavat. Yhdessä tekeminen on edelleen ollut koulutuksen tärkeä voimavara, jossa opiskelijoiden ja työyhteisöjen sitoutuminen on tuottanut konkreettisia tuloksia vanhustyön uusiksi toiminnoiksi. Uusi vanhuspalvelulaki antaa raamit rohkealle vanhustyön uudistamiselle. Tämä julkaisu luo näkymiä kehittämisen mahdollisuuksille.
Julkaisun artikkeleissa Gerontologinen erityisosaaminen -koulutuksen opiskelijat esittelevät kehittämistöitään, joita he toteuttivat työyhteisössään. Kehittämistyö ja siitä kirjoitettu artikkeli oli osa opiskelijan oppimisprosessia. Julkaisussa artikkelit on koottu seuraavien teemojen mukaisesti: vanhusten voimavarojen näkyväksi saaminen, kodin ja kodinomaisuuden korostaminen, elämisen laadun turvaaminen arjen aktiviteeteilla, vanhuspalvelulain toimeenpano ja ammatillisen vanhustyön kehittäminen.
Gerontologisen erityisosaamisen toisessa koulutuksessa tehtiin julkaisu ’Voisimmeko yhdessä olla enemmän?’, jossa painotettiin yhdessä tekemistä. Tässä julkaisussa ’Ammatti-ihmiset vanhusten asialla – Gerontologinen erityisosaaja kehittäjänä’ korostuu yhdessä tekemisen lisäksi ns. vanhuspalvelulain (Laki ikääntyneen väestön toimintakyvyn tukemisesta sekä iäkkäiden sosiaali- ja terveyspalveluista, 980/2012) toimeenpanoon liittyvät haasteet ja työtavat. Yhdessä tekeminen on edelleen ollut koulutuksen tärkeä voimavara, jossa opiskelijoiden ja työyhteisöjen sitoutuminen on tuottanut konkreettisia tuloksia vanhustyön uusiksi toiminnoiksi. Uusi vanhuspalvelulaki antaa raamit rohkealle vanhustyön uudistamiselle. Tämä julkaisu luo näkymiä kehittämisen mahdollisuuksille.
Julkaisun artikkeleissa Gerontologinen erityisosaaminen -koulutuksen opiskelijat esittelevät kehittämistöitään, joita he toteuttivat työyhteisössään. Kehittämistyö ja siitä kirjoitettu artikkeli oli osa opiskelijan oppimisprosessia. Julkaisussa artikkelit on koottu seuraavien teemojen mukaisesti: vanhusten voimavarojen näkyväksi saaminen, kodin ja kodinomaisuuden korostaminen, elämisen laadun turvaaminen arjen aktiviteeteilla, vanhuspalvelulain toimeenpano ja ammatillisen vanhustyön kehittäminen.