Työtyytyväisyystutkimus: Yritys X
Dikert, Linda (2014)
Dikert, Linda
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014122020588
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014122020588
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää yritys X:n myyntihenkilöiden työtyytyväisyyden tila vuonna 2014. Tavoitteena oli myös selvittää, millä osa-alueilla koetaan eniten työtyytyväisyyttä ja onko joitain osa-alueita, joissa ilmenee tyytymättömyyttä.
Tutkimus toteutettiin laadullista tutkimusmenetelmää käyttäen. Tutkimusta varten tarvittava aineisto kerättiin teemahaastattelun avulla. Haastatteluihin osallistui neljä konttorissa työskentelevää myyjää, ja neljä liikkuvaa myyjää vastasi kyselyyn sähköpostitse.
Tutkimuksen perusteella yritys X:n työtyytyväisyyden tilaa voidaan pitää melko hyvänä, mutta tutkimus osoitti, että myyntihenkilöt kokivat tyytymättömyyttä joillain työtyytyväisyyden osa-alueilla. Tutkimustulosten perusteella yritys X:n myyjät kokivat, että erityisesti palkitsemisessa, tiedonkulussa ja palautteen saamisessa on parantamisen varaa ja nämä osa-alueet aiheuttivat eniten tyytymättömyyttä myyjien keskuudessa.
Johtopäätöksinä voitiin todeta, että osa-alueita, joilla ilmeni eniten tyytymättömyyttä, kannattaa lähetä kehittämään, jotta työtyytyväisyys paranisi. Tutkimuksessa ehdotettiin kehittämiskohteita, joista tärkeimmät ovat palautekulttuurin luominen, viestinnän tehostaminen ja palkitseminen.
Tutkimus toteutettiin laadullista tutkimusmenetelmää käyttäen. Tutkimusta varten tarvittava aineisto kerättiin teemahaastattelun avulla. Haastatteluihin osallistui neljä konttorissa työskentelevää myyjää, ja neljä liikkuvaa myyjää vastasi kyselyyn sähköpostitse.
Tutkimuksen perusteella yritys X:n työtyytyväisyyden tilaa voidaan pitää melko hyvänä, mutta tutkimus osoitti, että myyntihenkilöt kokivat tyytymättömyyttä joillain työtyytyväisyyden osa-alueilla. Tutkimustulosten perusteella yritys X:n myyjät kokivat, että erityisesti palkitsemisessa, tiedonkulussa ja palautteen saamisessa on parantamisen varaa ja nämä osa-alueet aiheuttivat eniten tyytymättömyyttä myyjien keskuudessa.
Johtopäätöksinä voitiin todeta, että osa-alueita, joilla ilmeni eniten tyytymättömyyttä, kannattaa lähetä kehittämään, jotta työtyytyväisyys paranisi. Tutkimuksessa ehdotettiin kehittämiskohteita, joista tärkeimmät ovat palautekulttuurin luominen, viestinnän tehostaminen ja palkitseminen.