Tutkimus toiminnanohjausjärjestelmien opetuksesta
Ridell, Marika; Lindström, Mirkka (2014)
Ridell, Marika
Lindström, Mirkka
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112516662
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112516662
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on ollut tutkia toiminnanohjausjärjestelmien (ERP) opetusta Suomen ammattikorkeakouluissa sekä yliopistoissa. Opetussuunnitelmien muuttuessa ja kehittyessä Laurea-ammattikorkeakoululla on tarve tutkia ja kartoittaa opetussisältöjä uutta opetussuunnitelmaa varten. ERP-opetuksen suunnittelua ja toteutusta varten halutaan kartoittaa korkeakoulujen ERP-opetuksen käytänteet sekä yritysmaailman odotukset opiskelijoiden valmiuksista.
Taustaa tutkimukselle kartoitettiin osallistumalla ammattikorkeatasoiseen opetukseen ERP-opintojaksolle ja tutustumalla opetussuunnitelmaan ja tietojenkäsittelyn opiskelijoille tarjottaviin toteutuksiin. Opinnäytetyön tekijöiden työnkuvaan kuuluu vahvasti päivittäinen toiminnanohjausohjelmiston käyttö, joten tekijät havainnoivat siltä osin toiminnanohjausjärjestelmiä ja niiden vaatimuksia myös työssään. Lisäksi työssä tutustuttiin myös aikaisempiin tutkimuksiin aiheesta ja toiminnanohjausjärjestelmien tämän hetkiseen tarjontaan sekä tulevaisuuden näkymiin.
Työssä pohditaan ja avataan myös tämän päivän opetusmenetelmiä ja oppimisympäristöjä sekä pohditaan opetuksen tavoitteita.
Työ on tutkielmakeskeinen ja toteutettiin määrällisellä ja laadullisella tutkimuksella, kyselyllä korkeakouluista valituille henkilöille sekä teemahaastattelulla yrityksistä valituille henkilöille. Kohderyhmä laadulliseen kyselyyn valittiin suomalaisista ammattikorkeakouluista ja yliopistoista, joissa on ERP-opetusta. Teemahaastattelu toteutettiin valituille henkilöille yrityksissä, joissa on ERP-järjestelmä käytössä. Kyselylomake toteutettiin e-lomakkeella. Yrityksille kohdistettu haastattelu tapahtui sähköpostitse valituille henkilöille, joilla osaamisalue on vahvasti ERP-järjestelmissä. Kysely ja haastattelut analysoitiin, ja analyysin pohjalta määriteltiin eri koulujen hyviä käytänteitä sekä yritysmaailman toiveet ERP-opetuksesta.
Haastattelututkimuksissa kävi ilmi, että AMK:jen ja yliopistojen ERP-järjestelmien opetus on linjassa yritysten näkemykseen AMK-tasoisen tradenomin ERP-osaamiseen. Oppilaitokset ovat vastanneet selvästi yritysten tarpeeseen.
Taustaa tutkimukselle kartoitettiin osallistumalla ammattikorkeatasoiseen opetukseen ERP-opintojaksolle ja tutustumalla opetussuunnitelmaan ja tietojenkäsittelyn opiskelijoille tarjottaviin toteutuksiin. Opinnäytetyön tekijöiden työnkuvaan kuuluu vahvasti päivittäinen toiminnanohjausohjelmiston käyttö, joten tekijät havainnoivat siltä osin toiminnanohjausjärjestelmiä ja niiden vaatimuksia myös työssään. Lisäksi työssä tutustuttiin myös aikaisempiin tutkimuksiin aiheesta ja toiminnanohjausjärjestelmien tämän hetkiseen tarjontaan sekä tulevaisuuden näkymiin.
Työssä pohditaan ja avataan myös tämän päivän opetusmenetelmiä ja oppimisympäristöjä sekä pohditaan opetuksen tavoitteita.
Työ on tutkielmakeskeinen ja toteutettiin määrällisellä ja laadullisella tutkimuksella, kyselyllä korkeakouluista valituille henkilöille sekä teemahaastattelulla yrityksistä valituille henkilöille. Kohderyhmä laadulliseen kyselyyn valittiin suomalaisista ammattikorkeakouluista ja yliopistoista, joissa on ERP-opetusta. Teemahaastattelu toteutettiin valituille henkilöille yrityksissä, joissa on ERP-järjestelmä käytössä. Kyselylomake toteutettiin e-lomakkeella. Yrityksille kohdistettu haastattelu tapahtui sähköpostitse valituille henkilöille, joilla osaamisalue on vahvasti ERP-järjestelmissä. Kysely ja haastattelut analysoitiin, ja analyysin pohjalta määriteltiin eri koulujen hyviä käytänteitä sekä yritysmaailman toiveet ERP-opetuksesta.
Haastattelututkimuksissa kävi ilmi, että AMK:jen ja yliopistojen ERP-järjestelmien opetus on linjassa yritysten näkemykseen AMK-tasoisen tradenomin ERP-osaamiseen. Oppilaitokset ovat vastanneet selvästi yritysten tarpeeseen.