Päivittäisen toiminnan näkyvyyden lisääminen blogin avulla: case BarLaurea
Niemi, Annilotta (2014)
Niemi, Annilotta
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112616828
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112616828
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli luoda BarLaurealle päivittäistä toimintaa kuvaava blogialusta sekä henkilökunnan blogiopas, jonka avulla päivittää ja muokata blogia. Toimeksiantajana opinnäytetyössä toimi BarLaurea. BarLaurea tarvitsi informaatiokanavaa, jonka kautta kuvata monimuotoista toimintaa ja olla yhteydessä opiskelijoihin. Tuotetun blo-gin oli tarkoitus lisätä sekä selkeyttää BarLaurean päivittäisen toiminnan näkyvyyttä opiskeli-joille.
BarLaurea on vuodesta 2002 Laurea-ammattikorkeakoulun Leppävaaran toimipisteessä toimi-nut Learning by Developing (LbD) –mallia noudattava Living Lab oppimisympäristö. BarLaure-aan kuuluu useita toimipisteitä, joita ovat lounasravintola, á la carte -ravintola Flow, Café Beat –kahvila, Kokouspalvelut sekä Laurea Lobby –aulapalvelut. Henkilökunta koostuu ravinto-lapäälliköstä, keittiömestarista, kahdesta esimiesharjoittelijasta sekä ensimmäisen ja toisen vuoden restonomiopiskelijoista.
Opinnäytetyön tietoperusta rakentui blogimarkkinointiin, blogeihin ja sosiaaliseen mediaan liittyvistä käsitteistä. Näiden kolmen pääkäsitteen lisäksi paneuduttiin sisältömarkkinointiin, digimarkkinointiin, yritysblogeihin, hyvän blogin tuntomerkkeihin sekä oikeaoppiseen viestin-tään sosiaalisessa mediassa. Opinnäytetyön toiminnallisessa vaiheessa käytettiin apuna laadul-lisen tutkimuksen menetelmiä.
Tutkimusmenetelmiä olivat net scouting, benchmarking, SWOT-analyysi sekä puolistrukturoitu teemahaastattelu. Net scoutingin avulla etsittiin erilaisia ravintola-alan yritysblogeja. Tarkoi-tuksena oli listata yritysblogeja, jotka hyödyntävät yhtä kolmesta suosituimmasta blogialus-tasta; Tumblria, Bloggeria tai Wordpressiä. Tätä listausta hyödynnettiin seuraavassa bench-marking-vaiheessa sekä edelleen SWOT-analyyseissä, joiden kautta selvitettiin paras mahdol-linen blogialusta sekä sisällön pääpainot BarLaurealle. Haastattelujen kautta kartoitettiin olennaisin ja keskeisin ulkoasullinen sekä sisällöllinen muoto BarLaurean blogille. Haastatel-tavana oli kaksi eri henkilöä, jotka käyttävät sosiaalista mediaa sekä verkkoviestintää joka-päiväisessä työssään.
Lopullisena tuotoksena opinnäytetyössä syntyi BarLaurean yritysblogi sekä sen päivittämiseen ja ylläpitoon tehty henkilökunnan blogiopas, jotka annettiin toimeksiantajalle. Toimeksianta-ja oli erittäin tyytyväinen aikaansaatuun blogiin ja se vastasi heidän tarpeisiinsa. Oppaasta tuli toimeksiantajan mukaan selkeä ja kattava, mutta aihetta jatkokehitykseen on. Kun henki-lökunta oppii tuntemaan blogin ja sen peruskäytön, olisi henkilökuntaa hyvä ohjeistaa myös HTML-koodaamiseen sekä valokuvaamiseen.
BarLaurea on vuodesta 2002 Laurea-ammattikorkeakoulun Leppävaaran toimipisteessä toimi-nut Learning by Developing (LbD) –mallia noudattava Living Lab oppimisympäristö. BarLaure-aan kuuluu useita toimipisteitä, joita ovat lounasravintola, á la carte -ravintola Flow, Café Beat –kahvila, Kokouspalvelut sekä Laurea Lobby –aulapalvelut. Henkilökunta koostuu ravinto-lapäälliköstä, keittiömestarista, kahdesta esimiesharjoittelijasta sekä ensimmäisen ja toisen vuoden restonomiopiskelijoista.
Opinnäytetyön tietoperusta rakentui blogimarkkinointiin, blogeihin ja sosiaaliseen mediaan liittyvistä käsitteistä. Näiden kolmen pääkäsitteen lisäksi paneuduttiin sisältömarkkinointiin, digimarkkinointiin, yritysblogeihin, hyvän blogin tuntomerkkeihin sekä oikeaoppiseen viestin-tään sosiaalisessa mediassa. Opinnäytetyön toiminnallisessa vaiheessa käytettiin apuna laadul-lisen tutkimuksen menetelmiä.
Tutkimusmenetelmiä olivat net scouting, benchmarking, SWOT-analyysi sekä puolistrukturoitu teemahaastattelu. Net scoutingin avulla etsittiin erilaisia ravintola-alan yritysblogeja. Tarkoi-tuksena oli listata yritysblogeja, jotka hyödyntävät yhtä kolmesta suosituimmasta blogialus-tasta; Tumblria, Bloggeria tai Wordpressiä. Tätä listausta hyödynnettiin seuraavassa bench-marking-vaiheessa sekä edelleen SWOT-analyyseissä, joiden kautta selvitettiin paras mahdol-linen blogialusta sekä sisällön pääpainot BarLaurealle. Haastattelujen kautta kartoitettiin olennaisin ja keskeisin ulkoasullinen sekä sisällöllinen muoto BarLaurean blogille. Haastatel-tavana oli kaksi eri henkilöä, jotka käyttävät sosiaalista mediaa sekä verkkoviestintää joka-päiväisessä työssään.
Lopullisena tuotoksena opinnäytetyössä syntyi BarLaurean yritysblogi sekä sen päivittämiseen ja ylläpitoon tehty henkilökunnan blogiopas, jotka annettiin toimeksiantajalle. Toimeksianta-ja oli erittäin tyytyväinen aikaansaatuun blogiin ja se vastasi heidän tarpeisiinsa. Oppaasta tuli toimeksiantajan mukaan selkeä ja kattava, mutta aihetta jatkokehitykseen on. Kun henki-lökunta oppii tuntemaan blogin ja sen peruskäytön, olisi henkilökuntaa hyvä ohjeistaa myös HTML-koodaamiseen sekä valokuvaamiseen.