Ympäristöviestintämateriaalin kehittäminen hotelliasiakkaille - esimerkkinä Ecompter Oy
Raaska, Joonas (2014)
Raaska, Joonas
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121920514
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121920514
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli lisätä tietoa ympäristöviestinnästä hotellialalla sekä kehittää ympäristöviestintämateriaalia hotelliasiakkaan palvelupolun varrelle teoriapohjaa ja vertailuanalyysia hyödyntäen. Opinnäytetyön toimeksiantajayrityksenä on hiilijalanjäljenlaskenta- ja ympäristöviestintäratkaisuja hotelleille tarjoava Ecompter Oy.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu kahdesta luvusta, joissa käsitellään yritysvastuuta hotellialalla sekä ympäristöviestinnän käsitettä. Teoriapohjan tarkoituksena on antaa edellytykset ympäristöviestinnän analysoimiseen ja ympäristöviestintämateriaalin kehittämiseen.
Empiirinen osio koostuu kolmesta luvusta, joissa analysoidaan viiden yrityksen ympäristöviestintää, vertaillaan parhaita käytäntöjä ja määritetään hotelliasiakkaan palvelupolku. Benchmarking-kappaleen aineistona on hyödynnetty vertailuyritysten verkkosivuilta löytyvää ympäristöviestintää. Analyysin jälkeen löytyneitä ympäristöviestinnän käytäntöjä on vertailtu keskenään. Kuudennessa luvussa on kuvattu hotelliasiakkaan palvelupolku. Palvelupolun kontaktipisteisiin on suunniteltu teoriapohjaan ja parhaisiin käytäntöihin perustuvaa ympäristöviestintää.
Opinnäytetyön perusteella hotellien kannattaisi viestiä ympäristöteoistaan sidosryhmilleen. Ympäristöviestintä on kuitenkin äärimmäisen herkkäluonteinen yritysviestinnän muoto, ja siksi sen suunnittelemiseen kannattaa panostaa. Onnistuneen ympäristöviestinnän peruselementit ovat ymmärrettävyys, johdonmukaisuus ja tekstien sidonnaisuus.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu kahdesta luvusta, joissa käsitellään yritysvastuuta hotellialalla sekä ympäristöviestinnän käsitettä. Teoriapohjan tarkoituksena on antaa edellytykset ympäristöviestinnän analysoimiseen ja ympäristöviestintämateriaalin kehittämiseen.
Empiirinen osio koostuu kolmesta luvusta, joissa analysoidaan viiden yrityksen ympäristöviestintää, vertaillaan parhaita käytäntöjä ja määritetään hotelliasiakkaan palvelupolku. Benchmarking-kappaleen aineistona on hyödynnetty vertailuyritysten verkkosivuilta löytyvää ympäristöviestintää. Analyysin jälkeen löytyneitä ympäristöviestinnän käytäntöjä on vertailtu keskenään. Kuudennessa luvussa on kuvattu hotelliasiakkaan palvelupolku. Palvelupolun kontaktipisteisiin on suunniteltu teoriapohjaan ja parhaisiin käytäntöihin perustuvaa ympäristöviestintää.
Opinnäytetyön perusteella hotellien kannattaisi viestiä ympäristöteoistaan sidosryhmilleen. Ympäristöviestintä on kuitenkin äärimmäisen herkkäluonteinen yritysviestinnän muoto, ja siksi sen suunnittelemiseen kannattaa panostaa. Onnistuneen ympäristöviestinnän peruselementit ovat ymmärrettävyys, johdonmukaisuus ja tekstien sidonnaisuus.