Palkitsemisen kehittäminen - Case: Siisti Piha Oy
Seppänen, Mona (2014)
Seppänen, Mona
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201501021010
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201501021010
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten palkitsemista ja siihen liittyviä
prosesseja voitaisiin kehittää Suomen Siisti Piha Oy:ssä. Jotta tähän kysymykseen saatiin
vastaus, tutkittiin myös sitä, minkälaiset palkitsemiskeinot motivoivat eniten Siisti Pihan työntekijöitä,
kuinka laajalti erilaiset palkitsemiskeinot ovat tällä hetkellä käytössä ja miten palkitseminen
on liitetty yrityksen strategiaan. Tutkimuksen aihe ideoitiin yhdessä yrityksen toimitusjohtaja
Arto Hakalan kanssa.
Teoriapohjan laatimisessa hyödynnettiin palkitsemisesta ja strategisesta johtamisesta kertovaa
kirjallisuutta, aiheeseen liittyviä lehtiartikkeleita sekä aikaisempia tutkimuksia. Teoriaosuus
jaettiin kahteen lukuun, joista ensimmäisessä käsitellään palkitsemista osana liiketoimintastrategiaa
ja toisessa erilaisia palkitsemisen keinoja. Sen tarkoituksena on auttaa
lukijaa ymmärtämään palkitsemisen roolia yhtenä liiketoiminnan menestystekijöistä ja hahmottamaan
se osaksi muita liiketoiminnan prosesseja.
Varsinaisessa tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää. Analysoitava
aineisto kerättiin haastattelemalla sekä Siisti Pihan toimitusjohtajaa, että kuutta yrityksen
työntekijää. Johtopäätökset on tehty haastatteluissa kerätyn aineiston sisällönanalyysin
pohjalta. Johtopäätösten ja kehitysehdotusten laatimisessa käytettiin deduktiivista eli teoriaa
testaavaa lähestymistapaa. Tutkimuksessa hyödynnettiin myös kirjoittajan omaa kokemusta
Siisti Pihalla työskentelemisestä.
Tutkimuksen perusteella eniten työntekijöitä motivoivat palkitsemiskeinot Siisti Pihalla ovat
itse työ ja sen sisältö, raha ja itsensä kehittäminen. Lisäksi motivoivana koettiin muun muassa
työkaverit ja hyvä ilmapiiri. Nämä ovat yritykselle korvaamatonta sosiaalista pääomaa,
jonka ylläpitoon kannattaa panostaa. Eniten motivaation laskua kohdeyrityksen työntekijöissä
aiheuttaa tutkimustulosten mukaan huonosti hoidettu organisointi. Myös puitteet suoritusperusteiseen
palkitsemiseen ovat Siisti Pihalla tulosten mukaan jokseenkin hatarat ja tavoitteita
on asetettu vain muutamalle työntekijälle, koska se koetaan vaikeana. Työn lopussa esitellään
kehittämisehdotuksia, joiden avulla yritys voi parantaa palkitsemistaan sekä muita siihen
liittyviä prosesseja.
prosesseja voitaisiin kehittää Suomen Siisti Piha Oy:ssä. Jotta tähän kysymykseen saatiin
vastaus, tutkittiin myös sitä, minkälaiset palkitsemiskeinot motivoivat eniten Siisti Pihan työntekijöitä,
kuinka laajalti erilaiset palkitsemiskeinot ovat tällä hetkellä käytössä ja miten palkitseminen
on liitetty yrityksen strategiaan. Tutkimuksen aihe ideoitiin yhdessä yrityksen toimitusjohtaja
Arto Hakalan kanssa.
Teoriapohjan laatimisessa hyödynnettiin palkitsemisesta ja strategisesta johtamisesta kertovaa
kirjallisuutta, aiheeseen liittyviä lehtiartikkeleita sekä aikaisempia tutkimuksia. Teoriaosuus
jaettiin kahteen lukuun, joista ensimmäisessä käsitellään palkitsemista osana liiketoimintastrategiaa
ja toisessa erilaisia palkitsemisen keinoja. Sen tarkoituksena on auttaa
lukijaa ymmärtämään palkitsemisen roolia yhtenä liiketoiminnan menestystekijöistä ja hahmottamaan
se osaksi muita liiketoiminnan prosesseja.
Varsinaisessa tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää. Analysoitava
aineisto kerättiin haastattelemalla sekä Siisti Pihan toimitusjohtajaa, että kuutta yrityksen
työntekijää. Johtopäätökset on tehty haastatteluissa kerätyn aineiston sisällönanalyysin
pohjalta. Johtopäätösten ja kehitysehdotusten laatimisessa käytettiin deduktiivista eli teoriaa
testaavaa lähestymistapaa. Tutkimuksessa hyödynnettiin myös kirjoittajan omaa kokemusta
Siisti Pihalla työskentelemisestä.
Tutkimuksen perusteella eniten työntekijöitä motivoivat palkitsemiskeinot Siisti Pihalla ovat
itse työ ja sen sisältö, raha ja itsensä kehittäminen. Lisäksi motivoivana koettiin muun muassa
työkaverit ja hyvä ilmapiiri. Nämä ovat yritykselle korvaamatonta sosiaalista pääomaa,
jonka ylläpitoon kannattaa panostaa. Eniten motivaation laskua kohdeyrityksen työntekijöissä
aiheuttaa tutkimustulosten mukaan huonosti hoidettu organisointi. Myös puitteet suoritusperusteiseen
palkitsemiseen ovat Siisti Pihalla tulosten mukaan jokseenkin hatarat ja tavoitteita
on asetettu vain muutamalle työntekijälle, koska se koetaan vaikeana. Työn lopussa esitellään
kehittämisehdotuksia, joiden avulla yritys voi parantaa palkitsemistaan sekä muita siihen
liittyviä prosesseja.