Vastuullisen liiketoiminnan vaikutus yritysten ostopäätöksiin
Mattila, Mikael (2014)
Mattila, Mikael
Lapin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014122920708
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014122920708
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia vastuullisen liiketoiminnan vaikutusta ostopäätöksiin. Selvitin opinnäytetyössä asiakkaiden ostopäätöksiin vaikuttavia tekijöitä ja pyrin selvittämään, miten vastuullisen liiketoiminnan merkitys nähdään tulevaisuudessa.
Tutkimusmenetelmänä oli puhelimitse tapahtuva puolistrukturoitu teemahaastattelu. Tutkimusta varten haastattelin viittä Lappset Group Oy:n asiakasta. Tutkimuksen teoria pohjautuu alan kirjallisuuteen ja Internet-lähteisiin.
Tutkimustuloksista selviää, että vastuullisuus vaikuttaa hyvin vähän yritysten ostopäätöksiin. Vastuullisuutta ei nosteta erikseen tekijäksi kilpailutuksessa, sillä Suomessa toimittaessa luotetaan yritysten toimivan vastuullisesti, eikä sen takia koeta tarpeelliseksi vaatia vastuullisuutta erikseen. Tutkimuksesta selvisi myös, että vastuullisuus käsitteenä ja sen laajuus on melko tuntematon.
Tutkimusmenetelmänä oli puhelimitse tapahtuva puolistrukturoitu teemahaastattelu. Tutkimusta varten haastattelin viittä Lappset Group Oy:n asiakasta. Tutkimuksen teoria pohjautuu alan kirjallisuuteen ja Internet-lähteisiin.
Tutkimustuloksista selviää, että vastuullisuus vaikuttaa hyvin vähän yritysten ostopäätöksiin. Vastuullisuutta ei nosteta erikseen tekijäksi kilpailutuksessa, sillä Suomessa toimittaessa luotetaan yritysten toimivan vastuullisesti, eikä sen takia koeta tarpeelliseksi vaatia vastuullisuutta erikseen. Tutkimuksesta selvisi myös, että vastuullisuus käsitteenä ja sen laajuus on melko tuntematon.