Developing Wind Power in Finland : ABB's approach from the grid connection perspective
Itkonen, Pentti (2015)
Itkonen, Pentti
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201501071045
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201501071045
Tiivistelmä
Tämän insinöörityön toimeksiantajana toimi ABB OY ja se on tilannekatsaus Suomen tuuli-voimamarkkinoihin vuonna 2014. Markkina kasvaa Suomessa ja tuulivoiman hankekehittä-jät pyrkivät liittämään tuulipuistojaan kansalliseen sähköverkkoon kiihtyvällä tahdilla. Tämä työ koskee ainoastaan voimalan verkkoliitäntää, eikä työssä käsitellä itse tuuliturbiineita.
Työn tavoite oli ymmärtää hankekehittäjän teknis-taloudellista prosessia syvemmin. Tämä mahdollistaisi verkkoliitännän suunnittelun optimoinnin sekä paremman palvelun tarjoamisen asiakkaille. Materiaali kerättiin haastattelemalla useita tuulivoima-alan ammattilaisia, jonka jälkeen haastatteluissa toistuvia teemoja nostettiin esiin. Lähtökohta työlle oli, että asiakkaan ja ABB:n välisissä yhteyksissä olisi kehitettävää. ABB:n lähestymistapaa voitiin käsitellä tarkemmin, kun hankekehittäjän liiketoimintaympäristöä oli ensin kartoitettu.
Työ osoitti, että monet asiakkaiden toivomista palveluista löytyvät jo ABB:n portfoliosta. Tarjonnan yhtenäistäminen on kuitenkin työlästä. Yhtenä työn tuloksista syntyi kattava tuu-livoiman palvelukonsepti. Konsepti tarjoaa ehdotuksia siitä, kuinka ABB voisi kehittää toi-mintaansa palvellessaan tuulivoima-asiakkaita Suomessa.
Tuotteistetut palvelupaketit standardoiduilla ABB:n tuulivoimatuotteilla sekä nimetyt tuulivoima-asiakkaiden kontaktihenkilöt ovat konseptin ytimessä. Lisää työtä on tehtävä, jotta muutoksia toimintatapoihin saadaan ajettua läpi. Kasvava liiketoimintaympäristö ja tuulivoiman hankekehittäjät vaativat laajempia ratkaisuja koko tuulivoimapuiston elinkaaren ajalle.
Työn tavoite oli ymmärtää hankekehittäjän teknis-taloudellista prosessia syvemmin. Tämä mahdollistaisi verkkoliitännän suunnittelun optimoinnin sekä paremman palvelun tarjoamisen asiakkaille. Materiaali kerättiin haastattelemalla useita tuulivoima-alan ammattilaisia, jonka jälkeen haastatteluissa toistuvia teemoja nostettiin esiin. Lähtökohta työlle oli, että asiakkaan ja ABB:n välisissä yhteyksissä olisi kehitettävää. ABB:n lähestymistapaa voitiin käsitellä tarkemmin, kun hankekehittäjän liiketoimintaympäristöä oli ensin kartoitettu.
Työ osoitti, että monet asiakkaiden toivomista palveluista löytyvät jo ABB:n portfoliosta. Tarjonnan yhtenäistäminen on kuitenkin työlästä. Yhtenä työn tuloksista syntyi kattava tuu-livoiman palvelukonsepti. Konsepti tarjoaa ehdotuksia siitä, kuinka ABB voisi kehittää toi-mintaansa palvellessaan tuulivoima-asiakkaita Suomessa.
Tuotteistetut palvelupaketit standardoiduilla ABB:n tuulivoimatuotteilla sekä nimetyt tuulivoima-asiakkaiden kontaktihenkilöt ovat konseptin ytimessä. Lisää työtä on tehtävä, jotta muutoksia toimintatapoihin saadaan ajettua läpi. Kasvava liiketoimintaympäristö ja tuulivoiman hankekehittäjät vaativat laajempia ratkaisuja koko tuulivoimapuiston elinkaaren ajalle.