Sisäisen viestinnän suunnitelma BarLaurealle
Norja, Lotta (2014)
Norja, Lotta
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112516709
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112516709
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on sisäisen viestinnän suunnittelu ja toteuttaminen. Työ tehdään Laurea-ammattikorkeakoulun Leppävaaran toimipisteessä sijaitsevaan oppimisympäristöön, BarLaureaan. BarLaurea on oppimisympäristö, jossa opiskellaan ravintolapalveluliiketoimintaa ja kehitetään BarLaurean palveluprosesseja. BarLaurea on ravitsemuspalveluita tarjoava ravintola, johon kuuluu lounas-, kahvila– ja kokouspalvelut.
Tavoitteena on laatia BarLaurealle viestintäsuunnitelma. BarLaureassa ei ole aiempaa viestintäsuunnitelmaa, joten sille on selkeä tarve. Työn teoreettinen viitekehys koostuu sisäisen viestinnän teoriasta keskittyen sen tavoitteisiin, tehtäviin, kanaviin sekä suunnitteluun ja organisointiin. Menetelmänä sisäisen viestintäsuunnitelman tekemiseen on käytetty haastatteluja, joiden tarkoituksena on kartoittaa, miten eri työtehtävien parissa työskentelevät ihmiset näkevät sisäisen viestinnän tilan BarLaureassa ja missä kohdin heidän mielestään on parannettavaa. Haastatteluista esiin tulleista kehitysehdotuksista ja huomioista koostetaan sisäisen viestinnän suunnitelma BarLaureaan sopivien sisäisen viestinnän työkaluilla. Suunnitelman toimivuutta arvioitiin ja korjattiin vielä ennen lopullista tuotosta. Lopputuloksena on sisäisen viestinnän suunnitelma BarLaurean käyttöön.
Tavoite saavutettiin hyvin ja viestintäsuunnitelmasta tuli kompakti ja helposti luettavissa oleva suunnitelma, joka on kaikille BarLaureassa toimivien käytettävissä. BarLaurea on nopeasti muuttuva työyhteisö ja sisäisen viestinnän on pysyttävä mukana näissä muutoksissa. Tulevaisuuden kannalta on tärkeää päivittää suunnitelmaa säännöllisin väliajoin tai tarvittaessa.
Tavoitteena on laatia BarLaurealle viestintäsuunnitelma. BarLaureassa ei ole aiempaa viestintäsuunnitelmaa, joten sille on selkeä tarve. Työn teoreettinen viitekehys koostuu sisäisen viestinnän teoriasta keskittyen sen tavoitteisiin, tehtäviin, kanaviin sekä suunnitteluun ja organisointiin. Menetelmänä sisäisen viestintäsuunnitelman tekemiseen on käytetty haastatteluja, joiden tarkoituksena on kartoittaa, miten eri työtehtävien parissa työskentelevät ihmiset näkevät sisäisen viestinnän tilan BarLaureassa ja missä kohdin heidän mielestään on parannettavaa. Haastatteluista esiin tulleista kehitysehdotuksista ja huomioista koostetaan sisäisen viestinnän suunnitelma BarLaureaan sopivien sisäisen viestinnän työkaluilla. Suunnitelman toimivuutta arvioitiin ja korjattiin vielä ennen lopullista tuotosta. Lopputuloksena on sisäisen viestinnän suunnitelma BarLaurean käyttöön.
Tavoite saavutettiin hyvin ja viestintäsuunnitelmasta tuli kompakti ja helposti luettavissa oleva suunnitelma, joka on kaikille BarLaureassa toimivien käytettävissä. BarLaurea on nopeasti muuttuva työyhteisö ja sisäisen viestinnän on pysyttävä mukana näissä muutoksissa. Tulevaisuuden kannalta on tärkeää päivittää suunnitelmaa säännöllisin väliajoin tai tarvittaessa.