Verkkosivujen kehittäminen: case Rulla
Söderström, Anna (2014)
Söderström, Anna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112917476
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112917476
Tiivistelmä
Tässä toiminnallisessa opinnäytetyössä luodaan konseptisuunnitelma, jonka avulla toimeksiantaja voi kehittää verkkosivujaan. Opinnäytetyön tavoite on kehittää ja päivittää yrityksen verkkosivujen sisältöä, visuaalisuutta, ja käytettävyyttä asiakaslähtöisenä palveluna. Opinnäytetyön tarkoitus on, että toimeksiantaja saa konseptisuunnitelman avulla mahdollisuuden kehittää ja päivittää verkkosivujaan ulkonäön ja sisällön osalta. Opinnäytetyön toimeksiantaja on Rulla, pääkaupunkiseudulla toimiva ravintola- ja catering-alan yritys.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostuu asiakaslähtöisestä käytettävyydestä ja verkkosivujen suunnittelusta. Keskeisiä käsitteitä teoreettisessa viitekehyksessä ovat asiakaslähtöisyys, käytettävyys, digitaalinen markkinointi, sosiaalinen media ja hakukoneoptimointi. Verkkopalvelun suunnittelun teoreettisen osuuden keskeisiä käsitteitä ovat sisältö, navigointi, verkkolomakkeet, visuaalisuus, käyttöliittymä ja värien käyttö.
Opinnäytetyön toiminnallinen osuus toteutetaan palvelumuotoilun menetelmin. Palvelumuotoilun osalta käytetään Stefan Moritzin (2005) kuusivaiheisesta palvelumuotoilumallista supistettua kolmivaiheista mallia. Ymmärrä ja pohdi -vaiheessa menetelminä käytetään benchmarkingia, teemahaastatteluja ja käyttäjäpersoonia, joiden tulokset kootaan samankaltaisuuskaavioon. Kehitä-vaiheessa toteutetaan palvelupolku ja konseptisuunnitelman ideointi. Toteuta-vaiheessa luodaan konseptisuunnitelma verkkosivujen kehittämistä varten, josta tehdään vielä SWOT-analyysi.
Opinnäytetyön tuloksena on palvelumuotoilun avulla kehitetyt yrityksen verkkosivut. Palvelumuotoilua on mahdollista hyödyntää verkkosivujen suunnittelussa, kun lähtökohtana on asiakaslähtöinen käytettävyys ja verkkosivuja lähestytään palveluna. Opinnäytetyössä käytetyt menetelmät ovat toimivia verkkosivujen asiakaslähtöisen palvelun kehittämisessä.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostuu asiakaslähtöisestä käytettävyydestä ja verkkosivujen suunnittelusta. Keskeisiä käsitteitä teoreettisessa viitekehyksessä ovat asiakaslähtöisyys, käytettävyys, digitaalinen markkinointi, sosiaalinen media ja hakukoneoptimointi. Verkkopalvelun suunnittelun teoreettisen osuuden keskeisiä käsitteitä ovat sisältö, navigointi, verkkolomakkeet, visuaalisuus, käyttöliittymä ja värien käyttö.
Opinnäytetyön toiminnallinen osuus toteutetaan palvelumuotoilun menetelmin. Palvelumuotoilun osalta käytetään Stefan Moritzin (2005) kuusivaiheisesta palvelumuotoilumallista supistettua kolmivaiheista mallia. Ymmärrä ja pohdi -vaiheessa menetelminä käytetään benchmarkingia, teemahaastatteluja ja käyttäjäpersoonia, joiden tulokset kootaan samankaltaisuuskaavioon. Kehitä-vaiheessa toteutetaan palvelupolku ja konseptisuunnitelman ideointi. Toteuta-vaiheessa luodaan konseptisuunnitelma verkkosivujen kehittämistä varten, josta tehdään vielä SWOT-analyysi.
Opinnäytetyön tuloksena on palvelumuotoilun avulla kehitetyt yrityksen verkkosivut. Palvelumuotoilua on mahdollista hyödyntää verkkosivujen suunnittelussa, kun lähtökohtana on asiakaslähtöinen käytettävyys ja verkkosivuja lähestytään palveluna. Opinnäytetyössä käytetyt menetelmät ovat toimivia verkkosivujen asiakaslähtöisen palvelun kehittämisessä.