Tietotekniikkaopetus Petosen asukastuvalla : Tietotekniikkaa senioreille
Parkkinen-Kuosmanen, Kirsi (2014)
Parkkinen-Kuosmanen, Kirsi
Savonia-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014122320668
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014122320668
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on seniorien tietotekniikkaopetus Petosen asukastuvalla. Opinnäytetyön toiminnallinen osa on toteutettu yhdessä Savonia-ammattikorkeakoulun opiskelijan Jari Malisen kanssa. Opinnäytetyö on toteutettu toimeksiantona Petosen asukastuvalle. Petosen asukastupa on Kuopion kaupungin rahoittama ja Kuopion Setlementti Puijolan ylläpitämä, asukkaiden vapaasti käytettävissä oleva kokoontumispaikka. Asukastuvalla voi esimerkiksi käydä lukemassa päivän lehdet tai osallistua asukastuvan järjestämiin aktiviteetteihin. Asukastuvan tietokonetilassa on tietokoneita asiakkaiden vapaaseen käyttöön. Niiden käyttöön voi saada opastusta henkilökunnalta.
Opinnäytetyön teoriaosa perustuu kuuteen tietotekniikkakoulutukseen, jotka pidettiin Petosen asukastuvalla kesäkuun ja lokakuun 2010 välisenä aikana. Tietotekniikkakoulutukset pohjautuivat Tieken @-tietokoneen ajokortin aiheisiin. Kursseilla opetetut aiheet olivat tietotekniikan perusteet, Microsoft Office Word, Microsoft Office Excel, Microsoft Office PowerPoint, kuvankäsittely ja sosiaalinen media.
Petosen asukastuvan asiakkaat olivat toivoneet asukastuvalle tietotekniikkakoulutuksia aiemmin suoritetuissa aktivi-teettikyselyissä. Opinnäytetyö tehtiin vastaamaan tähän kysyntään. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää kursseille osallistuneiden senioreiden tietotekniikkaosaamista. Koulutukset järjestettiin Petosen asukastuvan tietokonetilassa lähikoulutuksina. Opetukseen käytettiin asukastuvan tietokoneita, joissa käyttöjärjestelminä olivat Microsoft Windows XP sekä Microsoft Windows Vista. Microsoft Office -paketista käytössä olivat 2003- ja 2007-versiot. Kursseilla jaetut opetusmateriaalit tehtiin Microsoft Windows Vista- ja Microsoft Office 2007 -versioiden mukaan. Jokaisen koulutuksen jälkeen senioreille tehtiin palautekysely. Koulutukset saivat senioreilta hyvää palautetta ja kaikki seniorit olivat motivoituneita käyttämään tietotekniikkaa myös koulutusten jälkeen. Ainoat negatiiviset palautteet kyselyissä tulivat liian nopeasta koulutustahdista. Tähän ei kuitenkaan pystytty vaikuttamaan tiukan koulutusaikataulun takia.
Teoriaosuuden alussa esitellään erilaisia oppimiskäsityksiä ja opetusmenetelmiä, joita voidaan hyödyntää tietotekniikkakoulutuksissa. Seuraavaksi käsitellään hyvää ja huonoa opetustapaa ja opettajuutta. Tämän jälkeen työssä kerrotaan aikuiskoulutuksen ja erityisesti seniorien kouluttamisen piirteistä, jotka on hyvä ottaa huomioon seniorien koulutuksia suunniteltaessa. Työn loppuosassa käydään läpi Petosen asukastuvalla toteutettuja koulutuksia ottaen huomioon alkuosassa kuvattu opetuksen teoria. Työn lopussa on ehdotus senioreille suunnatusta tietotekniikkakoulutuksesta, joka voitaisiin toteuttaa joko Kuopion tai Pohjois-Savon alueella tai koko Suomessa.
Opinnäytetyön teoriaosa perustuu kuuteen tietotekniikkakoulutukseen, jotka pidettiin Petosen asukastuvalla kesäkuun ja lokakuun 2010 välisenä aikana. Tietotekniikkakoulutukset pohjautuivat Tieken @-tietokoneen ajokortin aiheisiin. Kursseilla opetetut aiheet olivat tietotekniikan perusteet, Microsoft Office Word, Microsoft Office Excel, Microsoft Office PowerPoint, kuvankäsittely ja sosiaalinen media.
Petosen asukastuvan asiakkaat olivat toivoneet asukastuvalle tietotekniikkakoulutuksia aiemmin suoritetuissa aktivi-teettikyselyissä. Opinnäytetyö tehtiin vastaamaan tähän kysyntään. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää kursseille osallistuneiden senioreiden tietotekniikkaosaamista. Koulutukset järjestettiin Petosen asukastuvan tietokonetilassa lähikoulutuksina. Opetukseen käytettiin asukastuvan tietokoneita, joissa käyttöjärjestelminä olivat Microsoft Windows XP sekä Microsoft Windows Vista. Microsoft Office -paketista käytössä olivat 2003- ja 2007-versiot. Kursseilla jaetut opetusmateriaalit tehtiin Microsoft Windows Vista- ja Microsoft Office 2007 -versioiden mukaan. Jokaisen koulutuksen jälkeen senioreille tehtiin palautekysely. Koulutukset saivat senioreilta hyvää palautetta ja kaikki seniorit olivat motivoituneita käyttämään tietotekniikkaa myös koulutusten jälkeen. Ainoat negatiiviset palautteet kyselyissä tulivat liian nopeasta koulutustahdista. Tähän ei kuitenkaan pystytty vaikuttamaan tiukan koulutusaikataulun takia.
Teoriaosuuden alussa esitellään erilaisia oppimiskäsityksiä ja opetusmenetelmiä, joita voidaan hyödyntää tietotekniikkakoulutuksissa. Seuraavaksi käsitellään hyvää ja huonoa opetustapaa ja opettajuutta. Tämän jälkeen työssä kerrotaan aikuiskoulutuksen ja erityisesti seniorien kouluttamisen piirteistä, jotka on hyvä ottaa huomioon seniorien koulutuksia suunniteltaessa. Työn loppuosassa käydään läpi Petosen asukastuvalla toteutettuja koulutuksia ottaen huomioon alkuosassa kuvattu opetuksen teoria. Työn lopussa on ehdotus senioreille suunnatusta tietotekniikkakoulutuksesta, joka voitaisiin toteuttaa joko Kuopion tai Pohjois-Savon alueella tai koko Suomessa.