Myyntitiimin toiminta ja sen kehittäminen : Case: Savon Sanomat Oy
Mikkonen, Nina (2014)
Mikkonen, Nina
Savonia-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121519909
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121519909
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantaja on Savon Sanomat Oy ja siellä työskentelevä viisihenkinen myyntitiimi. Vallitsevan mediamur-roksen myötä myyntitiimin toiminta on muuttunut haasteellisemmaksi ja työtehtävät vaativimmaksi. Edustustehtävistä on siirrytty vahvasti myyntipainotteisempaan ja tiimimäisempään toimintamalliin.
Opinnäytetyössä pyritään selvittämään myyntitiimin toimintaa ja sen mahdollisia kehityskohtia. Myyntitiimin kehittäminen koetaan kohdeorganisaatiossa erittäin tärkeäksi, koska myyntihenkilöstön toiminta vaikuttaa koko yrityksestä syntyviin mielikuviin. Myyntitiimin kehittäminen mahdollistaa myös organisaatiolle parempien myyntitulosten takaamisen tulevaisuudessa.
Opinnäytetyön luonne on kehittävä tapaustutkimus. Opinnäytetyön viitekehys muodostuu teoriaosuudesta, joissa käsitellään myyntiä ja myyntihenkilöstön kehittämistä sekä tiimityöskentelyä. Tutkimusosuudessa tutkitaan myyntitiimin toimivuutta ja toimintaa sekä kartoitetaan siinä esiintyviä kehityskohteita. Tutkimusmenetelmäksi on valittu puolistrukturoitu haastattelu. Tutkimustulokset on raportoitu tiivistetyssä muodossa aihe-alueittain. Lopuksi on tulkittu tulokset ja esitetty toimenpidesuositukset myyntitiimin kehittämiseksi.
Tutkimustulosten perusteella voitiin todeta, että tiimillä on työtehtäviin vahvasti sitouttava vaikutus. Myyntitiimin toiminnassa on kuitenkin kehitettävää. Tulokset osoittavat, että parantamisen paikkoja ovat erityisesti uusien työntekijöiden perehdytys, tuotetietouden lisääminen koulutuksen avulla sekä palautteen anto ja palkitseminen.
Opinnäytetyössä pyritään selvittämään myyntitiimin toimintaa ja sen mahdollisia kehityskohtia. Myyntitiimin kehittäminen koetaan kohdeorganisaatiossa erittäin tärkeäksi, koska myyntihenkilöstön toiminta vaikuttaa koko yrityksestä syntyviin mielikuviin. Myyntitiimin kehittäminen mahdollistaa myös organisaatiolle parempien myyntitulosten takaamisen tulevaisuudessa.
Opinnäytetyön luonne on kehittävä tapaustutkimus. Opinnäytetyön viitekehys muodostuu teoriaosuudesta, joissa käsitellään myyntiä ja myyntihenkilöstön kehittämistä sekä tiimityöskentelyä. Tutkimusosuudessa tutkitaan myyntitiimin toimivuutta ja toimintaa sekä kartoitetaan siinä esiintyviä kehityskohteita. Tutkimusmenetelmäksi on valittu puolistrukturoitu haastattelu. Tutkimustulokset on raportoitu tiivistetyssä muodossa aihe-alueittain. Lopuksi on tulkittu tulokset ja esitetty toimenpidesuositukset myyntitiimin kehittämiseksi.
Tutkimustulosten perusteella voitiin todeta, että tiimillä on työtehtäviin vahvasti sitouttava vaikutus. Myyntitiimin toiminnassa on kuitenkin kehitettävää. Tulokset osoittavat, että parantamisen paikkoja ovat erityisesti uusien työntekijöiden perehdytys, tuotetietouden lisääminen koulutuksen avulla sekä palautteen anto ja palkitseminen.