Hur kommer svaveldirektivet att påverka rederierna och sjöfrakten på Östersjön?
Blomqvist, Johanna (2014)
Blomqvist, Johanna
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014122120604
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014122120604
Tiivistelmä
Syftet med detta examensarbete är att få reda på hur svaveldirektivet som träder i kraft i januari år 2015 kommer att påverka sjöfrakten och rederierna på Östersjön. Svaveldirektivet innebär att fr.o.m. 2015 så får fartygen på Östersjön inte längre drivas på tjockolja, utan måste drivas med ett bränsle som innehåller högst 0,1 % svaveldioxid. I arbetet vill jag ta fram de alternativ som rederierna har år 2015 samt för och nackdelarna med dessa alternativ. Jag vill få reda på hur direktivet tros påverka rederiernas kostnader samt hur det kommer gå med fraktpriserna på Östersjön fr.o.m. år 2015. Genom att först beskriva svaveldirektivet och dess påverkan på sjöfrakterna på Östersjön kom-mer jag sedan att utföra kvalitativa intervjuer med några av de större rederierna för att få reda på hur de tror att svaveldirektivet kommer att påverka dem och hur de kommer gå tillväga år 2015. Deras åsikter och ställning till svaveldirektivet presenteras och jämförs med teorin jag presenterat tidigare i arbetet. Jag avgränsar mitt arbete till sjöfrakter på Östersjön till och från Finland. The purpose of this thesis is to find out how the sulphur directive, which comes into force in January 2015 will affect sea freight and shipping companies in the Baltic Sea. The sulphur directive means that in January 2015 ships in the Baltic Sea can´t run on heavy fuel oil any more, so the shipping lines must power their ships by a fuel that contains less than 0.1% sulphur dioxide. In the thesis I want to find out which options the shipping companies have in 2015 as well as the pros and cons with these options. I want to find out how the directive is believed to affect the shipping companies costs and what will happen with the freight prices on the Baltic Sea. First I will describe the sulphur directive and its impact on sea freight on the Baltic Sea and then I perform qualitative interviews with some of the major carriers to find out how they think the sulphur directive will affect them and what they will do in 2015. Their opinions and thoughts will be presented and compared with the theory I present in this work.