Arviointi Tiimiakatemialla
Mehtonen, Karoliina (2014)
Mehtonen, Karoliina
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121820433
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121820433
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Sastamalan koulutuskuntayhtymän kanssa ja sen tavoitteena oli kartoittaa Jyväskylän Tiimiakatemialla tapahtuvaa arviointia tutkimuksen toteutuksen aikaan. Tutkimuskysymykset olivat: kuinka Tiimiakatemialla arvioidaan ja kuinka se näkyy toiminnassa?
Toisen asteen ammatilliset oppilaitokset ovat alkaneet kiihtyvään tahtiin soveltaa Tiimiakatemian oppimismalleja omiin ympäristöihinsä ja oppimismallin muuttuessa on huomattu, että myös arvioinnin täytyy muuttua. Jotta muut oppilaitokset voisivat ottaa mallia Tiimiakatemian arvioinnista, täytyi Tiimiakatemian monipuolista arviointia tutkia kokonaisuutena.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostettiin tarkastelemalla Tiimiakatemian 360- arvioinnin osapuolia eli tiimivalmentajan, asiakkaan, vertaisen ja tiimiyrittäjän itsensä osuutta. Arviointia kartoitettiin myös tarkastelemalla erilaisia käytössä olevia yksilön, tiimin ja tiimiyrityksen arviointiin käytettäviä työkaluja.
Työssä käytettiin laadullista tutkimusotetta ja
aineistonkeruumenetelmänä toimi puolistrukturoitu teemahaastattelu. Tutkimus toteutettiin haastattelemalla kymmentä tiimiyrittäjää kahdeksasta Tiimiakatemian
tiimistä.
Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin haastatteluja, joiden avulla muodostettiin kokonaiskuva arviointityökalujen ja neljän eri arvioijanäkökulman käytöstä Tiimiakatemialla.Tutkimuksessa selvisi, että Tiimiakatemian arviointimenetelmien käytön myötä yksilöt oppivat käyttämään arviointia aktiivisesti itsensä ja vertaistensa kehittämiseen. Koska kaikella tekemisellä Tiimiakatemialla on merkitys ja tiimiyrittäjät saavat itse päättää mitä tekevät, huomattiin että myös arvioinnin täytyy täyttää nämä kriteerit. Silloin tiimiyrittäjät käyttävät arviointia apuna toiminnan kehittämisessä.
Toisen asteen ammatilliset oppilaitokset ovat alkaneet kiihtyvään tahtiin soveltaa Tiimiakatemian oppimismalleja omiin ympäristöihinsä ja oppimismallin muuttuessa on huomattu, että myös arvioinnin täytyy muuttua. Jotta muut oppilaitokset voisivat ottaa mallia Tiimiakatemian arvioinnista, täytyi Tiimiakatemian monipuolista arviointia tutkia kokonaisuutena.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostettiin tarkastelemalla Tiimiakatemian 360- arvioinnin osapuolia eli tiimivalmentajan, asiakkaan, vertaisen ja tiimiyrittäjän itsensä osuutta. Arviointia kartoitettiin myös tarkastelemalla erilaisia käytössä olevia yksilön, tiimin ja tiimiyrityksen arviointiin käytettäviä työkaluja.
Työssä käytettiin laadullista tutkimusotetta ja
aineistonkeruumenetelmänä toimi puolistrukturoitu teemahaastattelu. Tutkimus toteutettiin haastattelemalla kymmentä tiimiyrittäjää kahdeksasta Tiimiakatemian
tiimistä.
Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin haastatteluja, joiden avulla muodostettiin kokonaiskuva arviointityökalujen ja neljän eri arvioijanäkökulman käytöstä Tiimiakatemialla.Tutkimuksessa selvisi, että Tiimiakatemian arviointimenetelmien käytön myötä yksilöt oppivat käyttämään arviointia aktiivisesti itsensä ja vertaistensa kehittämiseen. Koska kaikella tekemisellä Tiimiakatemialla on merkitys ja tiimiyrittäjät saavat itse päättää mitä tekevät, huomattiin että myös arvioinnin täytyy täyttää nämä kriteerit. Silloin tiimiyrittäjät käyttävät arviointia apuna toiminnan kehittämisessä.