Hiljaisen tiedon hyödyntäminen asiakasarvoihin perustuvassa toimintakulttuurissa : Johtamisen näkökulma
Tikkanen, Marjut (2014)
Tikkanen, Marjut
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201501021005
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201501021005
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin Hyvinkään kaupungin koti- ja laitospalveluille. Työn tavoitteena oli saada organisaation henkilöstö ja esimiehet sekä johto tiedostamaan hiljaisen tiedon merkitys ja tietoisesti tunnistamaan hiljaista tietoa sekä jakamaan sitä eteenpäin.
Työ toteutettiin toimintatutkimuksena. Aineistoa kehittämistyöhön haettiin kirjallisuudesta, kohdeorganisaation järjestelmistä sekä kyselytutkimuksilla, ryhmähaastattelulla ja kohdeorganisaatiossa pidetyissä palavereissa. Kehittämistyön onnistumista mitattiin määrällisillä ja laadullisilla mittareilla. Kehittämistyön teoreettinen viitekehys koostui hiljaiseen tietoon, hiljaisen tiedon jakamiseen ja johtamiseen sekä osaamisen johtamiseen liittyvistä teorioista.
Lähtötilannekartoituksen perusteella kohdeorganisaatiossa päätettiin herätellä keskustelua hiljaisesta tiedosta työyhteisöissä. Lisäksi hiljaisen tiedon näkökulma lisättiin käytössä olleeseen kehityskeskustelumalliin.
Kehittämistyön seurantakyselyn perusteella huomattiin, että työntekijöiden kokemukset hiljaisen tiedon olemassa olosta ja sen jakamisesta muuttuivat lähtötilannetta positiivisemmiksi. Kohdeorganisaation kehityskeskustelumallin pohjalta lähdettiin päivittämään ja sähköistämään koko kaupungin yhteistä kehityskeskustelulomaketta. Kehitystyöhön osallistuneiden koti- ja laitospalveluiden työntekijöiden kautta ajatusmaailma osaamisen ja hiljaisen tiedon jakamisesta siirtyi koko kaupungin kehityskeskustelumalliin.
Työ toteutettiin toimintatutkimuksena. Aineistoa kehittämistyöhön haettiin kirjallisuudesta, kohdeorganisaation järjestelmistä sekä kyselytutkimuksilla, ryhmähaastattelulla ja kohdeorganisaatiossa pidetyissä palavereissa. Kehittämistyön onnistumista mitattiin määrällisillä ja laadullisilla mittareilla. Kehittämistyön teoreettinen viitekehys koostui hiljaiseen tietoon, hiljaisen tiedon jakamiseen ja johtamiseen sekä osaamisen johtamiseen liittyvistä teorioista.
Lähtötilannekartoituksen perusteella kohdeorganisaatiossa päätettiin herätellä keskustelua hiljaisesta tiedosta työyhteisöissä. Lisäksi hiljaisen tiedon näkökulma lisättiin käytössä olleeseen kehityskeskustelumalliin.
Kehittämistyön seurantakyselyn perusteella huomattiin, että työntekijöiden kokemukset hiljaisen tiedon olemassa olosta ja sen jakamisesta muuttuivat lähtötilannetta positiivisemmiksi. Kohdeorganisaation kehityskeskustelumallin pohjalta lähdettiin päivittämään ja sähköistämään koko kaupungin yhteistä kehityskeskustelulomaketta. Kehitystyöhön osallistuneiden koti- ja laitospalveluiden työntekijöiden kautta ajatusmaailma osaamisen ja hiljaisen tiedon jakamisesta siirtyi koko kaupungin kehityskeskustelumalliin.