Apteekin terveyttä edistävä palvelu ja sen markkinointi
Huuskonen, Tarja (2015)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201501081092
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201501081092
Tiivistelmä
Tulevaisuudessa Suomen väestön ikääntyessä palvelutarpeiden määrä tulee lisääntymään laitoshoidossa ja kotona asuvilla ihmisillä. Apteekkien tarjoamilla lääkehoidon arvioinneilla voidaan karsia mahdolliset päällekkäiset lääkkeet monilääkittyjen potilaiden kohdalla sekä antaa ohjausta parempaan arjessa selviytymiseen. Suomen kattava apteekkiverkosto ja hyvät aukioloajat mahdollistavat apteekkien kehittymisen monipuolisiksi terveydenhuollon palvelupisteiksi.
Tämä kehittämisprojekti toteutettiin yhteistyössä Turun Yliopiston Apteekin kanssa. Kehittämisprojekti alkoi tarpeesta lisätä tietoa UNIIKKI lääkehoitoni -arviointipalvelusta apteekin farmaseuttiselle henkilöstölle. Projektin tavoite oli lisätä Yliopiston Apteekin terveyttä edistävän palvelun tunnettavuutta tehostamalla sen markkinointia asiakaspalvelussa. Projektin tarkoituksena oli saada lisää asiakkaita Yliopiston Apteekin tarjoamalle terveyttä edistävälle palvelulle sekä lisätä palvelun myyntiä markkinointikoulutuksen ja siinä esiteltävän markkinointisuunnitelman avulla.
Kehittämisprojektin tutkimuksellisen osuuden tavoitteena oli selvittää tehostetun markkinoinnin vaikutusta palvelujen myyntiin, asiakkaiden tyytyväisyyttä markkinointiin sekä markkinointikoulutuksen saaneen henkilöstön mielipiteitä markkinointikoulutuksesta sekä markkinointisuunnitelmasta ja sen toteuttamisesta asiakaspalvelutilanteissa. Kehittämisprojektin tutkimuksellisen osan tarkoituksena oli arvioida markkinointikoulutusta sekä tehostetun markkinoinnin onnistuneisuutta ja kehittää markkinointia tulosten pohjalta edelleen. Tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeella farmaseuttiselta henkilöstöltä (n=23) ja palvelun ostaneilta asiakkailta (n=4).
Tutkimustulosten mukaan markkinointiesite auttaa markkinoinnissa ja markkinointikoulutus antaa varmuutta palveluiden suositteluun asiakkaille.
Projektin lopputuotoksena syntyi UNIIKKI lääkehoitoni -arviointipalvelun markkinointimalli ja sihen liittyvä esite, joka otetaan harkinnan mukaan käyttöön kaikissa Yliopiston Apteekeissa Suomessa.
Tämä kehittämisprojekti toteutettiin yhteistyössä Turun Yliopiston Apteekin kanssa. Kehittämisprojekti alkoi tarpeesta lisätä tietoa UNIIKKI lääkehoitoni -arviointipalvelusta apteekin farmaseuttiselle henkilöstölle. Projektin tavoite oli lisätä Yliopiston Apteekin terveyttä edistävän palvelun tunnettavuutta tehostamalla sen markkinointia asiakaspalvelussa. Projektin tarkoituksena oli saada lisää asiakkaita Yliopiston Apteekin tarjoamalle terveyttä edistävälle palvelulle sekä lisätä palvelun myyntiä markkinointikoulutuksen ja siinä esiteltävän markkinointisuunnitelman avulla.
Kehittämisprojektin tutkimuksellisen osuuden tavoitteena oli selvittää tehostetun markkinoinnin vaikutusta palvelujen myyntiin, asiakkaiden tyytyväisyyttä markkinointiin sekä markkinointikoulutuksen saaneen henkilöstön mielipiteitä markkinointikoulutuksesta sekä markkinointisuunnitelmasta ja sen toteuttamisesta asiakaspalvelutilanteissa. Kehittämisprojektin tutkimuksellisen osan tarkoituksena oli arvioida markkinointikoulutusta sekä tehostetun markkinoinnin onnistuneisuutta ja kehittää markkinointia tulosten pohjalta edelleen. Tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeella farmaseuttiselta henkilöstöltä (n=23) ja palvelun ostaneilta asiakkailta (n=4).
Tutkimustulosten mukaan markkinointiesite auttaa markkinoinnissa ja markkinointikoulutus antaa varmuutta palveluiden suositteluun asiakkaille.
Projektin lopputuotoksena syntyi UNIIKKI lääkehoitoni -arviointipalvelun markkinointimalli ja sihen liittyvä esite, joka otetaan harkinnan mukaan käyttöön kaikissa Yliopiston Apteekeissa Suomessa.