Asiakkaiden käyttökokemuksia Marevan-omahoitopalvelusta
Pyykönen, Päivi (2015)
Pyykönen, Päivi
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201501101153
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201501101153
Tiivistelmä
Sähköisten terveyspalveluiden yleistyessä omahoitopalveluiden käyttö lisääntyy. Tällainen palvelu on Marevan-omahoitopalvelu. Perinteisen toimintamallin mukaan asiakas saa tiedon varfariinin annostuksesta puhelimitse. Asiakkaat, joilla on hyvä hoitomyönteisyys ja -tasapaino, soveltuvat sähköisen Marevan-omahoitopalvelun käyttäjiksi. Omahoitomallissa asiakas osallistuu Marevan- omahoitokoulutukseen ja suorittaa antikoagulaatioajokortin. Asiakkaalla on luvan jälkeen oikeus annostella itse varfariini INR-arvon perusteella. Sähköisiin terveyspalveluihin siirryttäessä terveydenhuollon ammattilaisen rooli muuttuu, ja asiakkaasta tulee vahvemmin oman terveytensä ylläpitäjä. Hyvällä potilasohjauksella voidaan ehkäistä turhia terveyskeskuskäyntejä.
Tämän laadullisena tutkimuksena toteutetun opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata asiakkaiden käyttökokemuksia Marevan-omahoitopalvelusta. Aineisto kerättiin teemahaastatteluna ja tulokset analysoitiin teemoittelun avulla. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Assi-hanke, jonka kautta omahoitopalvelusta saadut käyttökokemukset ovat hyödynnettävissä.
Toimivien terveydenhuollon sähköisten palveluiden kehittämisessä tarvitaan asiakkaiden näke-myksiä ja käyttökokemuksia, jotta palveluista tulee asiakaslähtöisiä ja helppokäyttöisiä. Tärkeimpinä tuloksina työstä nousi asiakassegmentoinnin, koulutuksen ja saatujen käyttäjäpalautteiden merkitys. Jatkotutkimusaiheena voisi selvittää, mikä on terveydenhuollon ammattilaisen näkemys Marevan-omahoitopalvelun onnistumisesta ja asiakkaan tuen tarpeesta. Toisena jatkotutkimusaiheena olisi hyvä selvittää, kuinka sähköisten palveluiden käyttö on tukenut käyttäjien terveyttä ja hyvinvointia.
Tämän laadullisena tutkimuksena toteutetun opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata asiakkaiden käyttökokemuksia Marevan-omahoitopalvelusta. Aineisto kerättiin teemahaastatteluna ja tulokset analysoitiin teemoittelun avulla. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Assi-hanke, jonka kautta omahoitopalvelusta saadut käyttökokemukset ovat hyödynnettävissä.
Toimivien terveydenhuollon sähköisten palveluiden kehittämisessä tarvitaan asiakkaiden näke-myksiä ja käyttökokemuksia, jotta palveluista tulee asiakaslähtöisiä ja helppokäyttöisiä. Tärkeimpinä tuloksina työstä nousi asiakassegmentoinnin, koulutuksen ja saatujen käyttäjäpalautteiden merkitys. Jatkotutkimusaiheena voisi selvittää, mikä on terveydenhuollon ammattilaisen näkemys Marevan-omahoitopalvelun onnistumisesta ja asiakkaan tuen tarpeesta. Toisena jatkotutkimusaiheena olisi hyvä selvittää, kuinka sähköisten palveluiden käyttö on tukenut käyttäjien terveyttä ja hyvinvointia.