Satakunnan maaseutumatkailuyrittäjien verkostoituminen case: Satakunnan maaseutumatkailun koordinointihanke
Posio, Satu (2015)
Posio, Satu
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201501091130
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201501091130
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, kuinka verkostoituminen onnistui satakuntalaisten maaseutumatkailuyrittäjien kesken. Yrittäjät osallistuivat Satakunnan maaseutumatkailun koordinointihankkeeseen (Sata Matkaa Maalle). Hankkeen tavoitteena oli kehittää Satakunnan maaseutumatkailun vetovoimaisuutta ja kannattavuutta. Hanke alkoi syyskuussa 2013 ja kesti vuoden 2014 loppuun. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Satakunnan maaseutumatkailun koordinointihanke. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia, millaista verkostoyhteistyö oli yrittäjien kesken, täyttyivätkö heidän odotuksensa hankkeesta sekä miltä heidän yrityksensä tulevaisuus näyttää.
Käytetty tutkimusmenetelmä on kvalitatiivinen. Aineisto kerättiin teemahaastattelulla sekä e-lomakekyselyllä. Teemahaastattelu toteutettiin keväällä, hankkeen alkuvaiheilla, ja siihen osallistui kolme yrittäjää. Teemahaastattelun tarkoituksena oli selvittää, mitä yrittäjät odottivat verkostoitumiselta sekä hankkeelta. E-lomake lähetettiin kaikille satakuntalaisilla yrittäjille syksyllä, hankkeen loppuvaiheilla. E-lomakkeessa kysyttiin yrittäjien tyytyväisyyttä hanketta kohtaan; kuinka he kokivat verkostoyhteistyön ja täyttyivätkö heidän odotuksensa.
Teoriaosuus koostuu maaseutumatkailusta, verkostoitumisesta, verkostoyhteistyöstä ja verkostoista. Verkostoitumisen avulla yritys saa näkyvyyttä, edellytyksiä kehittää palveluita ja tuotteitaan, lisättyä asiakaskuntaansa ja nopeutettua markkinoille pääsyä. Yhteistyö luo lisäarvoa kaikille osapuolille.
Tutkimus osoitti, että yrittäjät kokivat verkostoitumisen ja yhteistyön tärkeinä tekijöinä menestyksen kannalta. Yrittäjät odottivat hankkeelta toisiin yrittäjiin tutustumista, uusien yhteistyökumppaneiden löytämistä sekä näkyvyyden saamista yrityksille. Tutkimustulokset osoittivat, että hanke palveli yrittäjiä hyvin: yrittäjät löysivät uusia yhteistyökumppaneita ja osa sai tuotetarjontaansa uusia tuotteita. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää jatkohankkeen suunnittelussa.
Käytetty tutkimusmenetelmä on kvalitatiivinen. Aineisto kerättiin teemahaastattelulla sekä e-lomakekyselyllä. Teemahaastattelu toteutettiin keväällä, hankkeen alkuvaiheilla, ja siihen osallistui kolme yrittäjää. Teemahaastattelun tarkoituksena oli selvittää, mitä yrittäjät odottivat verkostoitumiselta sekä hankkeelta. E-lomake lähetettiin kaikille satakuntalaisilla yrittäjille syksyllä, hankkeen loppuvaiheilla. E-lomakkeessa kysyttiin yrittäjien tyytyväisyyttä hanketta kohtaan; kuinka he kokivat verkostoyhteistyön ja täyttyivätkö heidän odotuksensa.
Teoriaosuus koostuu maaseutumatkailusta, verkostoitumisesta, verkostoyhteistyöstä ja verkostoista. Verkostoitumisen avulla yritys saa näkyvyyttä, edellytyksiä kehittää palveluita ja tuotteitaan, lisättyä asiakaskuntaansa ja nopeutettua markkinoille pääsyä. Yhteistyö luo lisäarvoa kaikille osapuolille.
Tutkimus osoitti, että yrittäjät kokivat verkostoitumisen ja yhteistyön tärkeinä tekijöinä menestyksen kannalta. Yrittäjät odottivat hankkeelta toisiin yrittäjiin tutustumista, uusien yhteistyökumppaneiden löytämistä sekä näkyvyyden saamista yrityksille. Tutkimustulokset osoittivat, että hanke palveli yrittäjiä hyvin: yrittäjät löysivät uusia yhteistyökumppaneita ja osa sai tuotetarjontaansa uusia tuotteita. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää jatkohankkeen suunnittelussa.