Sastamalan koulutuskuntayhtymän ja työelämän välinen yhteistyö
Ruissalo, Marjut (2014)
Ruissalo, Marjut
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201501151319
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201501151319
Tiivistelmä
Sastamalan koulutuskuntayhtymän (SASKY) toiminnan elinvoimaisuus edellyttää hyvien ja vakaiden työelämäyhteyksien luomista ja ylläpitämistä. Opinnäytetyön tavoitteena oli SASKYn työelämäyhteistyön kehittäminen ja tarkoituksena oli selvittää, millä tavalla SASKY voisi palvella työelämäyhteistyökumppaneitaan paremmin. Tähän pyrittiin saamaan vastaus suorittamalla teemahaastatteluja yrityksissä/organisaatioissa, joiden kanssa SASKY tekee yhteistyötä. Tutkimuksessa kerättiin tietoa siitä, minkälaista yhteistyötä SASKY tekee työelämän kanssa. Tutkimuksessa myös kartoitettiin työelämän edustajien kokemuksia yhteistyöstä SASKYn kanssa. Opinnäytetyön päätteeksi tuotettiin kehittämisideoita yhteistyön parantamiseksi.
Empiirisen tutkimuksen aineisto kerättiin kvalitatiivisen tutkimuksen avulla. Kvalitatiivinen haastattelututkimus toteutettiin kuudessa yrityksessä. Kaikki vastaajat tekivät aktiivista ja säännöllistä yhteistyötä SASKYn kanssa. Vastaajat olivat yrittäjiä tai muita työelämän edustajia.
Laadullisen tutkimuksen tuloksia voidaan tarkastella tapauskohtaisesti. Haastattelututkimuksen edetessä kävi ilmi, että kaikki vastaajat käsittelivät yhteistyön toteutumista avoimesti. Tutkimuksen tuloksista on huomattavissa yhteistyökumppanien mielipiteitten kuulemisen tärkeys. Tutkimuksen tuloksista voidaan päätellä, että yhteistyö on hyvin monipuolista ja sen laatu vaihtelee. Yksikään vastaajista ei halunnut lopettaa yhteistyötä ja kehittämisideoita tuotiin esille runsaasti.
Tutkimustuloksista voidaan päätellä, että työelämä odottaa oppilaitokselta säännöllistä yhteydenpitoa ja näkyvyyttä. Liian usein yhteistyötä tehdään vain yhden henkilön kanssa, vaikka se voisi olla monialaista ja laajempaan kehittämiseen tähtäävää. Oppilaitosten tulisi olla aloitteentekijöitä ja tiedottaa aktiivisesti yhteistyömahdollisuuksista.
Empiirisen tutkimuksen aineisto kerättiin kvalitatiivisen tutkimuksen avulla. Kvalitatiivinen haastattelututkimus toteutettiin kuudessa yrityksessä. Kaikki vastaajat tekivät aktiivista ja säännöllistä yhteistyötä SASKYn kanssa. Vastaajat olivat yrittäjiä tai muita työelämän edustajia.
Laadullisen tutkimuksen tuloksia voidaan tarkastella tapauskohtaisesti. Haastattelututkimuksen edetessä kävi ilmi, että kaikki vastaajat käsittelivät yhteistyön toteutumista avoimesti. Tutkimuksen tuloksista on huomattavissa yhteistyökumppanien mielipiteitten kuulemisen tärkeys. Tutkimuksen tuloksista voidaan päätellä, että yhteistyö on hyvin monipuolista ja sen laatu vaihtelee. Yksikään vastaajista ei halunnut lopettaa yhteistyötä ja kehittämisideoita tuotiin esille runsaasti.
Tutkimustuloksista voidaan päätellä, että työelämä odottaa oppilaitokselta säännöllistä yhteydenpitoa ja näkyvyyttä. Liian usein yhteistyötä tehdään vain yhden henkilön kanssa, vaikka se voisi olla monialaista ja laajempaan kehittämiseen tähtäävää. Oppilaitosten tulisi olla aloitteentekijöitä ja tiedottaa aktiivisesti yhteistyömahdollisuuksista.