Piirun verran parempaa ulkoista viestintää
Salminen, Maarit (2015)
Salminen, Maarit
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201501141272
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201501141272
Tiivistelmä
Lounais-Suomen Partiopiiri ry:n vuoden 2014 suurin tapahtuma oli Piiru 14 –piirileiri. Leirin yhtenä tavoitteena oli vahvistaa partion brändiä ja tuoda merkittävää näkyvyyttä partiotoiminnalle Lounais-Suomessa. Tätä tavoitetta varten perustettiin leiriorganisaatiolle ulkoisen tiedotuksen tiimi, jonka tehtävänä oli hoitaa leirin aikainen ulkoinen tiedotus mahdollisimman hyvin ja laajasti.
Tässä opinnäytetyössäni tutkittiin miten Piiru 14 –leirin ulkoinen viestintä toteutettiin ja millaisia tuloksia tiimin työskentelystä syntyi. Piirun ulkoinen viestintä onnistui, sillä se sai yhteensä 32 juttutilausta. Leiri ja partioliike näkyivät valtakunnan televisiokanavalla ja alueen maakuntalehdissä.
Onnistumisien havainnollistamiseksi toteutettiin partion paikallisyhdistyksille eli lippukunnille kyselyn. Kyselyyn osallistuneet lippukunnat olivat niitä lippukuntia, joita käytettiin tilattujen lehtijuttujen haastatteluissa. Kysely selvitti, onko medianäkyvyydestä hyötyä lippukunnan toiminnalle ja jäsenmäärän kasvulle, sekä mitä mieltä jutuista yleisesti oltiin. Kysely osoitti, että medianäkyvyys on tarpeellista, mutta se ei vaikuta suoraan jäsenmäärän kasvuun.
Tässä opinnäytetyössäni tutkittiin miten Piiru 14 –leirin ulkoinen viestintä toteutettiin ja millaisia tuloksia tiimin työskentelystä syntyi. Piirun ulkoinen viestintä onnistui, sillä se sai yhteensä 32 juttutilausta. Leiri ja partioliike näkyivät valtakunnan televisiokanavalla ja alueen maakuntalehdissä.
Onnistumisien havainnollistamiseksi toteutettiin partion paikallisyhdistyksille eli lippukunnille kyselyn. Kyselyyn osallistuneet lippukunnat olivat niitä lippukuntia, joita käytettiin tilattujen lehtijuttujen haastatteluissa. Kysely selvitti, onko medianäkyvyydestä hyötyä lippukunnan toiminnalle ja jäsenmäärän kasvulle, sekä mitä mieltä jutuista yleisesti oltiin. Kysely osoitti, että medianäkyvyys on tarpeellista, mutta se ei vaikuta suoraan jäsenmäärän kasvuun.