Markkinatutkimus teknisten istuinten valmistajalle
Ojala, Roosa (2015)
Ojala, Roosa
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201501141280
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201501141280
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tehdä markkinatutkimus AirGo nimiselle istuinvalmistajalle. AirGo on kehittänyt uudenlaiset modernimmat ja kevyemmät lentokoneistuimet. Tulevaisuudessa AirGo aikoo laajentaa myös julkisen liikenteen segmentteihin kuten linja-autoihin ja juniin. Tämän tutkimuksen markkina-analyysi liittyikin junasegmenttiin, erityisesti suurnopeusjuniin. Tarkoituksena oli tutustua suurnopeusjunien markkinoihin ja selvittää potentiaalisia markkina-alueita sekä niiden markkinoiden rakennetta. Markkinatutkimus toteutettiin kirjoituspöytätutkimuksena, eli käyttäen ainoastaan sekundääristä tietoa. Myös suppea kilpailija- ja asiakasanalyysi olivat osa tutkimusta. Kolme parasta markkina-aluetta saatiin selville niiden suurnopeusjunille tarkoitettujen rataverkostojen laajuuden perusteella. Nämä kolme aluetta olivat Kiina, Espanjan ja Japani. Kyseisistä maista selvitettiin junaoperaattorit ja -yhtiöt sekä suurnopeusjunien tärkeimpiä junavalmistajia. Lisäksi listattiin muutama potentiaalinen kilpailija. Tärkein selville saatu tieto oli kuitenkin se, että junavalmistajat ulkoistavat junien istuinten valmistamisen. Samalla selvisi, että junavalmistajat tekevät usein yhteistyötä valmistaessaan junia. Tutkittaessa markkinatilanteen kehitystä selvisi, että suurin nousukiito luotijunien markkinoilla alkaa olla ohi. Kuitenkaan markkinat eivät ole täysin kuolemassa, sillä muutamilla mailla on aikomuksia rakennuttaa nopeita ratoja kiitettävästi myös tulevaisuudessa. Tämän oli alustava tutkimus, jonka avulla AirGo pystyy arvioimaan mahdollisuuksiaan menestyä kyseisillä markkinoilla sekä päättämään jatkotoimenpiteistä. Lisäksi tutkimuksen ansiosta AirGo voi suunnitella alustavaa liiketoimintastrategiaa jo ennen markkina-alueiden tarkempaa tutkimusta.