Lähijohtamisen kehittäminen kotihoidossa
Röppänen, Riikka (2015)
Röppänen, Riikka
Tampereen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201501201439
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201501201439
Tiivistelmä
Sosiaali- ja terveyspalveluita kehitetään lainsäädännöllä ja rakenneuudistuksella vastaamaan tulevaisuuden haasteisiin. Erityisesti ikääntyneiden palveluissa painopiste on siirtynyt kotona asumisen tukemiseen ja laadukkaiden palveluiden tuottamiseen. Näiden muutosten keskellä tarvitaan myös laadukasta johtamista. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa kotihoidon esimiesten kokemuksia lähijohtamisesta ja selvittää miten he kehittäisivät lähijohtamista.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tiedonkeruumenetelmänä oli teemahaastattelu. Teemat muodostuivat Euroopan laatupalkintomallin arviointialueista. Haastattelu toteutettiin yhden kunnan kotihoidon esimiesvastuussa oleville työntekijöille, joita oli yhteensä neljä. Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysilla. Kotihoidon esimiehet kokevat työnsä haastavaksi, mutta antoisaksi. Lisäksi tuloksista on hahmotettavissa kotihoidon johtamisjärjestelmä sekä resurssien hallinnan tavat. Tuloksista nousi myös vahvasti esille kotihoidon lähijohtamisen sisällöt esimiesten kokeman perusteella. Kotihoidon lähijohtaminen sisältää strategista johtamista, henkilöstöjohtamista, prosessijohtamista, asiakkuuksien johtamista ja laatujohtamista. Kehittämiskohteita nousi esiin kaikilta näiltä osa-alueilta. Erityisesti henkilöstöjohtamisen sisällöt korostuivat niin lähijohtamisessa kuin kehittämiskohteissa.
Johtopäätöksinä voidaan todeta, että kotihoidon organisaatiomalli on vielä melko perinteinen, mutta viitteitä prosessi- ja laatuajattelun kehittymisestä on. Kotihoidon lähijohtamisen tasalaatuisuutta voisi kehittää valitsemalla organisaation tarpeisiin sopiva johtamistyyli. Lisäksi tietojärjestelmiä tulisi kehittää vastaamaan paremmin lähijohtamisen tarpeita. Tulevaisuuden haasteena tulee olemaan henkilöstön riittävyys. Sen ratkaisemiseksi panostaminen henkilöstöjohtamisen sisältöihin ja työntekijöiden motivointiin voisi olla merkittävä kilpailutekijä. Myös muutosten pysyvyys tulisi huomioida ja muutosjohtaminen ottaa osaksi lähijohtamisen arkea. Lisäksi esimiehen rooli ja tarkoitus organisaatiossa kaipaavat vielä täsmennystä. Esimiehen tehtävää tulisi tarkastella etenkin prosessien ja palveluiden kehittämisessä. Myös asiakasyhteyksien sisällyttäminen esimiehen työnkuvaan voisi parantaa organisaation asiakaslähtöisyyttä. Sidosryhmäyhteistyötä tulisi kehittää ja palautejärjestelmän osalta pyrkiä vastaamaan asiakkaiden odotuksiin. Ennen kaikkea tulevaisuudessa tulee kiinnittää erityistä huomiota kotihoidon esimiesten voimavarojen tukemiseen.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tiedonkeruumenetelmänä oli teemahaastattelu. Teemat muodostuivat Euroopan laatupalkintomallin arviointialueista. Haastattelu toteutettiin yhden kunnan kotihoidon esimiesvastuussa oleville työntekijöille, joita oli yhteensä neljä. Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysilla. Kotihoidon esimiehet kokevat työnsä haastavaksi, mutta antoisaksi. Lisäksi tuloksista on hahmotettavissa kotihoidon johtamisjärjestelmä sekä resurssien hallinnan tavat. Tuloksista nousi myös vahvasti esille kotihoidon lähijohtamisen sisällöt esimiesten kokeman perusteella. Kotihoidon lähijohtaminen sisältää strategista johtamista, henkilöstöjohtamista, prosessijohtamista, asiakkuuksien johtamista ja laatujohtamista. Kehittämiskohteita nousi esiin kaikilta näiltä osa-alueilta. Erityisesti henkilöstöjohtamisen sisällöt korostuivat niin lähijohtamisessa kuin kehittämiskohteissa.
Johtopäätöksinä voidaan todeta, että kotihoidon organisaatiomalli on vielä melko perinteinen, mutta viitteitä prosessi- ja laatuajattelun kehittymisestä on. Kotihoidon lähijohtamisen tasalaatuisuutta voisi kehittää valitsemalla organisaation tarpeisiin sopiva johtamistyyli. Lisäksi tietojärjestelmiä tulisi kehittää vastaamaan paremmin lähijohtamisen tarpeita. Tulevaisuuden haasteena tulee olemaan henkilöstön riittävyys. Sen ratkaisemiseksi panostaminen henkilöstöjohtamisen sisältöihin ja työntekijöiden motivointiin voisi olla merkittävä kilpailutekijä. Myös muutosten pysyvyys tulisi huomioida ja muutosjohtaminen ottaa osaksi lähijohtamisen arkea. Lisäksi esimiehen rooli ja tarkoitus organisaatiossa kaipaavat vielä täsmennystä. Esimiehen tehtävää tulisi tarkastella etenkin prosessien ja palveluiden kehittämisessä. Myös asiakasyhteyksien sisällyttäminen esimiehen työnkuvaan voisi parantaa organisaation asiakaslähtöisyyttä. Sidosryhmäyhteistyötä tulisi kehittää ja palautejärjestelmän osalta pyrkiä vastaamaan asiakkaiden odotuksiin. Ennen kaikkea tulevaisuudessa tulee kiinnittää erityistä huomiota kotihoidon esimiesten voimavarojen tukemiseen.