Uuden asiakkaan käynnistysprosessin tehostaminen Accountor Porissa
Koivisto, Mikko (2015)
Koivisto, Mikko
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201501151320
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201501151320
Tiivistelmä
Työn toimeksiantaja on taloushallintoalan palveluyritys Accountor Pori Oy. Kehittämisprojektin tarkoituksena oli luoda toimeksiantajayritykselle sisäinen työkalu tehostamaan uuden asiakkaan käynnistysprosessia. Tutkimuksen tuloksena syntyi Excel–seurantalista käynnistysten tueksi. Seurantalista sisältää perustiedot asiakasyrityksestä, käynnistyksen vaiheet sekä keskeisimmät taloushallinnon prosessit.
Käynnistyksellä tarkoitetaan niitä valmistavia toimenpiteitä, jotka tulee tehdä, ennen kuin jatkuva palvelu voi alkaa. Käynnistys on oma prosessinsa palvelukokonaisuudessa, mutta yksittäistä käynnistystä käsitellään opinnäytetyössä käynnistysprojektina. Käynnistysvaihe kestää ennalta määrätyn ajan, jonka jälkeen jatkuvan palvelun vaihe voi alkaa.
Seurantalistan syntymiseen vaikuttivat toimeksiantajayrityksen aiemmat aiheeseen liittyvät materiaalit, käynnistysprosessissa mukana oleville henkilöille tehty kysely, heidän henkilökohtaiset haastattelut sekä tekijän oma käsitys aiheesta. Seurantalistaa voi käyttää työkaluna uuden yrityksen aloittaessa Accountor Porin asiakkaana. Sen tarkoitus on vähentää muun muassa aikataulutuksesta ja työnjaosta aiheutuvia haasteita ja saada käynnistysprosessia yhdenmukaisemmaksi ja läpinäkyvämmäksi.
Opinnäytetyön ensimmäisessä kappaleessa johdatellaan aiheeseen ja esitellään lyhyesti työn toimeksiantaja. Toinen kappale käsittelee tutkimuksen lähtötilannetta ja tavoitetta, tutkimusongelmaa sekä tutkimuksessa käytettyjä menetelmiä. Kolmas ja neljäs kappale ovat teoriakappaleita, jotka käsittelevät prosessien ja projektien luonnetta. Viides kappale kertoo toimeksiantajayrityksen kehittämisprojektista ja esitellään tutkimuksen tuloksena syntynyt seurantalista. Lopuksi luodaan yhteenveto tutkimuksesta ja esitetään jatkokehitystoimenpiteet toimeksiantajayritykselle.
Käynnistyksellä tarkoitetaan niitä valmistavia toimenpiteitä, jotka tulee tehdä, ennen kuin jatkuva palvelu voi alkaa. Käynnistys on oma prosessinsa palvelukokonaisuudessa, mutta yksittäistä käynnistystä käsitellään opinnäytetyössä käynnistysprojektina. Käynnistysvaihe kestää ennalta määrätyn ajan, jonka jälkeen jatkuvan palvelun vaihe voi alkaa.
Seurantalistan syntymiseen vaikuttivat toimeksiantajayrityksen aiemmat aiheeseen liittyvät materiaalit, käynnistysprosessissa mukana oleville henkilöille tehty kysely, heidän henkilökohtaiset haastattelut sekä tekijän oma käsitys aiheesta. Seurantalistaa voi käyttää työkaluna uuden yrityksen aloittaessa Accountor Porin asiakkaana. Sen tarkoitus on vähentää muun muassa aikataulutuksesta ja työnjaosta aiheutuvia haasteita ja saada käynnistysprosessia yhdenmukaisemmaksi ja läpinäkyvämmäksi.
Opinnäytetyön ensimmäisessä kappaleessa johdatellaan aiheeseen ja esitellään lyhyesti työn toimeksiantaja. Toinen kappale käsittelee tutkimuksen lähtötilannetta ja tavoitetta, tutkimusongelmaa sekä tutkimuksessa käytettyjä menetelmiä. Kolmas ja neljäs kappale ovat teoriakappaleita, jotka käsittelevät prosessien ja projektien luonnetta. Viides kappale kertoo toimeksiantajayrityksen kehittämisprojektista ja esitellään tutkimuksen tuloksena syntynyt seurantalista. Lopuksi luodaan yhteenveto tutkimuksesta ja esitetään jatkokehitystoimenpiteet toimeksiantajayritykselle.