Osallistuva kasvatusyhteisö : toimijalähtöinen prosessimalli Keravan varhaiskasvatuksen kehittämiseen
Jalasmäki, Henna (2015)
Jalasmäki, Henna
Lahden ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201501211468
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201501211468
Tiivistelmä
Varhaiskasvatuksen ajankohtaisena haasteena on vastata yhä moninaisempiin palvelutarpeisiin. Alalla tapahtuneet muutokset edellyttävät eri tahojen osallisuusmahdollisuuksien lisäämistä varhaiskasvatuksen kehittämistyössä. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää Keravan varhaiskasvatuksen toimijatahojen yhteisöllisen osallisuuden mahdollistavaa toimintakulttuuria. Tavoitteena oli luoda uusi malli varhaiskasvatuksen toimijalähtöiseen kehittämiseen.
Tämän opinnäytetyön perustana toimiva kehittämishanke toteutettiin yhteistyössä kohdepäiväkodin eri toimijoiden, vanhempien ja henkilökunnan, sekä kaupungin varhaiskasvatusosaston kanssa. Tutkimuksellisen kehittämishankkeen menetelmällisenä viitekehyksenä sovellettiin kehittävää työntutkimusta ja toimijalähtöistä kehittämistä. Bikva-arviointi- ja kehittämismenetelmää hyödyntävässä hankkeessa käytettiin aineistokeruumenetelmänä fokusryhmäkeskustelua. Näiden keskustelujen pohjalta saatuja tuloksia hyödynnettiin Learning Café -tapaamisessa ja prosessityöskentelyssä toteutetun kehittämistyön lähtökohtana.
Tulosten perusteella varhaiskasvatuksen toimijat määrittelevät osallisuuden toteutuvan kasvatuskumppanuutena päiväkodin arjessa sekä toimijuutena palveluiden kehittämisessä. Tulokset osoittivat, että osallisuuden toteuttaminen näyttäytyy toimijoille tällä hetkellä haasteellisena. Lisäksi tietoisuutta eri toimijoiden välillä tulisi lisätä. Näiden haasteiden ratkaisemiseksi toimijalähtöisen kehittämisen tavoitteiksi asetettiin toimijoiden vertikaalisen osallisuuden lisääminen ja uuden toimintatavan sisällyttäminen varhaiskasvatuksen rakenteeseen. Tavoitteiden saavuttamiseksi koottiin varhaiskasvatuksen prosessia kuvaava vaiheistus. Hankkeen aikana kerätyn aineiston pohjalta luotiin prosessimalli varhaiskasvatuksen toimijalähtöiseen kehittämiseen.
Prosessimalli mahdollistaa varhaiskasvatuksen kokonaisvaltaisen kehittämisen keskeisten toimijoiden yhteistä osallisuutta tukevana prosessina. Osallisuuden tarkempi tarkastelu ylempien organisaatiotahojen sekä eri asiakasryhmien näkökulmista muodostui hankkeen keskeiseksi jatkokehittämisaiheeksi.
Tämän opinnäytetyön perustana toimiva kehittämishanke toteutettiin yhteistyössä kohdepäiväkodin eri toimijoiden, vanhempien ja henkilökunnan, sekä kaupungin varhaiskasvatusosaston kanssa. Tutkimuksellisen kehittämishankkeen menetelmällisenä viitekehyksenä sovellettiin kehittävää työntutkimusta ja toimijalähtöistä kehittämistä. Bikva-arviointi- ja kehittämismenetelmää hyödyntävässä hankkeessa käytettiin aineistokeruumenetelmänä fokusryhmäkeskustelua. Näiden keskustelujen pohjalta saatuja tuloksia hyödynnettiin Learning Café -tapaamisessa ja prosessityöskentelyssä toteutetun kehittämistyön lähtökohtana.
Tulosten perusteella varhaiskasvatuksen toimijat määrittelevät osallisuuden toteutuvan kasvatuskumppanuutena päiväkodin arjessa sekä toimijuutena palveluiden kehittämisessä. Tulokset osoittivat, että osallisuuden toteuttaminen näyttäytyy toimijoille tällä hetkellä haasteellisena. Lisäksi tietoisuutta eri toimijoiden välillä tulisi lisätä. Näiden haasteiden ratkaisemiseksi toimijalähtöisen kehittämisen tavoitteiksi asetettiin toimijoiden vertikaalisen osallisuuden lisääminen ja uuden toimintatavan sisällyttäminen varhaiskasvatuksen rakenteeseen. Tavoitteiden saavuttamiseksi koottiin varhaiskasvatuksen prosessia kuvaava vaiheistus. Hankkeen aikana kerätyn aineiston pohjalta luotiin prosessimalli varhaiskasvatuksen toimijalähtöiseen kehittämiseen.
Prosessimalli mahdollistaa varhaiskasvatuksen kokonaisvaltaisen kehittämisen keskeisten toimijoiden yhteistä osallisuutta tukevana prosessina. Osallisuuden tarkempi tarkastelu ylempien organisaatiotahojen sekä eri asiakasryhmien näkökulmista muodostui hankkeen keskeiseksi jatkokehittämisaiheeksi.