Luomu- ja lähiruokabrändien hyödyntäminen markkinoinnissa : Case: Lähiruokapuoti Lempi
Kuparinen, Riikka (2015)
Kuparinen, Riikka
Tampereen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201501231563
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201501231563
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä käsitellään luomu- ja lähiruokabrändien hyödyntämistä markkinoinnissa tamperelaisen Lähiruokapuoti Lempin näkökulmasta. Opinnäytetyössä selvitetään, minkälainen markkinointi soveltuu parhaiten luomu- ja lähiruokabrändeille, erityisesti Lähiruokapuoti Lempille. Teoriaosuudessa avataan markkinoinnin teoriaa sekä luomu- ja lähiruokabrändien tilannetta Suomessa.
Kvalitatiivinen tutkimus toteutettiin kahtena eri teemahaastatteluna. Ensimmäisessä osassa haastateltiin tamperelaisia yleisesti luomu- ja lähiruoan markkinoinnista Suomessa. Toisessa osassa haastateltiin Lähiruokapuoti Lempin asiakkaita. Tutkimukseen valittiin haasteltavia eri ikäryhmistä eri puolilta Tamperetta. Tutkimuksessa selvisi, että kuluttajat kokevat sosiaalisen median ja etenkin Facebookin kaikista tehokkaimmaksi markkinoinninväyläksi. Tutkimuksessa nousi esiin, että luomu- ja lähiruokabrändien rakentaminen on vielä kesken, vaikka mielikuvat ovatkin lähinnä positiivisia.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että luomu- ja lähiruokaa on markkinoitava entistä tehokkaammin, jotta kuluttajien mielikuvat luomu- ja lähiruoan kalleudesta muuttuisivat. Tunnettuuden ja arvon lisääminen onnistuu taitavan brändimarkkinoinnin avulla. Myös markkinoinnin kilpailukeinoihin on syytä kiinnittää huomiota. Jakelua ja markkinointiviestintää parantamalla kulutus saadaan kasvamaan ja näin myös hintoihin voidaan toivottavasti vaikuttaa.
Tutkimustulosten perusteella Lähiruokapuoti Lempin kannattaa aloittaa markkinointinsa Facebookista, koska siellä jakaminen koetaan nopeaksi ja vaivattomaksi. Lähiruokapuoti Lempin kannattaa hyödyntää luomu- ja lähiruokabrändejä markkinoinnissaan, koska elämme vastuullisen ajattelun aikakautta. Lähiruokapuoti Lempin kannattaa hyödyntää markkinoinnissaan myös erinomaisia tuotteitaan, koska tutkimustulosten mukaan Lähiruokapuoti Lempin palveluja ja tuotteita pidetään arvossa.
Kvalitatiivinen tutkimus toteutettiin kahtena eri teemahaastatteluna. Ensimmäisessä osassa haastateltiin tamperelaisia yleisesti luomu- ja lähiruoan markkinoinnista Suomessa. Toisessa osassa haastateltiin Lähiruokapuoti Lempin asiakkaita. Tutkimukseen valittiin haasteltavia eri ikäryhmistä eri puolilta Tamperetta. Tutkimuksessa selvisi, että kuluttajat kokevat sosiaalisen median ja etenkin Facebookin kaikista tehokkaimmaksi markkinoinninväyläksi. Tutkimuksessa nousi esiin, että luomu- ja lähiruokabrändien rakentaminen on vielä kesken, vaikka mielikuvat ovatkin lähinnä positiivisia.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että luomu- ja lähiruokaa on markkinoitava entistä tehokkaammin, jotta kuluttajien mielikuvat luomu- ja lähiruoan kalleudesta muuttuisivat. Tunnettuuden ja arvon lisääminen onnistuu taitavan brändimarkkinoinnin avulla. Myös markkinoinnin kilpailukeinoihin on syytä kiinnittää huomiota. Jakelua ja markkinointiviestintää parantamalla kulutus saadaan kasvamaan ja näin myös hintoihin voidaan toivottavasti vaikuttaa.
Tutkimustulosten perusteella Lähiruokapuoti Lempin kannattaa aloittaa markkinointinsa Facebookista, koska siellä jakaminen koetaan nopeaksi ja vaivattomaksi. Lähiruokapuoti Lempin kannattaa hyödyntää luomu- ja lähiruokabrändejä markkinoinnissaan, koska elämme vastuullisen ajattelun aikakautta. Lähiruokapuoti Lempin kannattaa hyödyntää markkinoinnissaan myös erinomaisia tuotteitaan, koska tutkimustulosten mukaan Lähiruokapuoti Lempin palveluja ja tuotteita pidetään arvossa.