LISÄÄ TARJONTAA WEBINAAREILLA – SMKJ:N KOULUTUSTARJONNAN KEHITTÄMINEN
Hyvärinen, Riikka (2014)
Hyvärinen, Riikka
Lapin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201501241569
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201501241569
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni toimeksiantajana on Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset SMKJ ry. Osana toimintansa kehittämistä SMKJ on aloittanut vuoden 2014 alussa kokeilun, jossa muutamiin luokkatilassa järjestettäviin koulutuksiin on mahdollista osallistua myös verkon kautta. Verkko-osallistumismahdollisuu-den lisäämisen tavoitteena on tuoda koulutuksiin osallistumiseen joustavuutta sekä lisätä koulutustarjontaa. Tätä tarjontaa SMKJ:n on tarkoitus lisätä tuntuvasti tulevina vuosina, koska sillä voidaan kustannustehokkaasti kehittää koulutustarjontaa paremmin jäseniä palvelevammaksi.
Opinnäytetyöni tavoitteena on kerätä tietoa lähi- ja verkkokoulutuksen yhdistämisen tueksi, josta tässä työssä käytän termiä webinaari eli verkko-seminaari. Pääongelmina selvitetään jäsenten kokemuksia webinaarista, sekä asennetta verkko-oppimiseen ja oppimiseen yleensä. Lisäksi selvitetään onko oppimisessa mahdollisesti eroja lähi- ja verkko-osallistujien välillä. Alaongelmina selvitetään puolestaan mitkä ovat webinaarien vahvuudet, heikkoudet ja haasteet sekä miten verkko-osallistujia voidaan koulutuksissa osallistaa.
Työni on laadullinen tapaustutkimus, jonka teoreettisen perustan muodostaa verkkokoulutus ja sen eri muodoista esittelen tarkemmin webinaarin eli verkkoseminaarin. Tapaustutkimukselle tyypilliseen tapaan työssä on käy-tetty sekä laadullisia että määrällisiä tiedonhankinta- ja tutkimusmenetelmiä. Tutkimuksen lopputuloksena on syntynyt kehittämisehdotuksia, joita hyödyntämällä webinaarista voidaan rakentaa vuorovaikutteinen, molemmat osallistumistavat huomioonottava koulutusmuoto.
Opinnäytetyöni tavoitteena on kerätä tietoa lähi- ja verkkokoulutuksen yhdistämisen tueksi, josta tässä työssä käytän termiä webinaari eli verkko-seminaari. Pääongelmina selvitetään jäsenten kokemuksia webinaarista, sekä asennetta verkko-oppimiseen ja oppimiseen yleensä. Lisäksi selvitetään onko oppimisessa mahdollisesti eroja lähi- ja verkko-osallistujien välillä. Alaongelmina selvitetään puolestaan mitkä ovat webinaarien vahvuudet, heikkoudet ja haasteet sekä miten verkko-osallistujia voidaan koulutuksissa osallistaa.
Työni on laadullinen tapaustutkimus, jonka teoreettisen perustan muodostaa verkkokoulutus ja sen eri muodoista esittelen tarkemmin webinaarin eli verkkoseminaarin. Tapaustutkimukselle tyypilliseen tapaan työssä on käy-tetty sekä laadullisia että määrällisiä tiedonhankinta- ja tutkimusmenetelmiä. Tutkimuksen lopputuloksena on syntynyt kehittämisehdotuksia, joita hyödyntämällä webinaarista voidaan rakentaa vuorovaikutteinen, molemmat osallistumistavat huomioonottava koulutusmuoto.