Erityistukea tarvitsevien lasten suun omahoitovalmiuksien vahvistaminen : opetustuokio päiväkodissa
Erkkilä, Anni; Kallio, Maria (2015)
Erkkilä, Anni
Kallio, Maria
Savonia-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201501231557
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201501231557
Tiivistelmä
Suun omahoidolla on hyvän suun terveyden ylläpidossa ja suun sairauksien ennaltaehkäisyssä keskeinen merkitys. Erityistukea tarvitsevien lasten suun omahoidon osa-alueet ovat samat kuin muillakin lapsilla. Niitä ovat hampaiden puhdistus ja fluorihammastahnan käyttö sekä suun terveyttä ylläpitävät ruokailutottumukset ja ksylitolin käyttö. Näiden lisäksi suun terveyttä voidaan edistää ehkäisemällä bakteeritartuntoja. Erityistukea tarvitsevien lasten suun omahoidon toteuttamisessa on huoltajien rooli erittäin merkittävä.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa erityistukea tarvitseville lapsille suun omahoitovalmiuksia vahvistava opetustuokio. Kohderyhmiksi valikoitui kahden kuopiolaisen päiväkodin integroidut lapsiryhmät. Tavoitteena oli välittää tietoa suun terveydestä ja omahoidon tärkeydestä lapsille ja innostaa heitä pitämään huolta suun terveydestään. Huoltajien rooli erityistukea tarvitsevien lasten suun omahoidossa huomioitiin lasten mukana kotiin lähtevällä muistilistalla opetustuokion aikana käsitellyistä asioista.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena kehittämistyönä. Opetustuokion ja huoltajille lähetetyn muistilistan sisällöt koottiin ajankohtaisen lasten suun terveyttä koskevan teoriatiedon pohjalta. Opetustuokion suunnittelussa huomioitiin teoreettinen taustatieto erityistukea tarvitsevista lapsista sekä lapsille suunnatun opetustuokion järjestämisestä. Toteutusta suunniteltaessa merkittävässä osassa olivat myös päiväkotien henkilökunnalta saadut kokemuksiin perustuvat ohjeet erityistukea tarvitsevien lasten ohjaamisesta. Opetustuokiossa käsiteltiin suun terveyden kannalta hyviä ruokailutottumuksia ja ksylitolin käyttöä kauppaleikin avulla. Lisäksi lapsille kerrottiin hampaiden puhdistuksesta ja fluorihammastahnan käytöstä, ja heille annettiin harjausopetusta suurten muovihampaiden avulla. Opetustuokio pidettiin yhteensä neljälle eri pienryhmälle, ja jokaisesta opetustuokiosta pyydettiin palaute lapsilta ja kirjallinen arviointi mukana olleilta päiväkodin työntekijöiltä.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi kyseisen kehittämistyön etenemistä kuvaava prosessikaavio, johon tiivistettiin keskeiset työvaiheet. Tuotosta voidaan hyödyntää jatkossa samantapaisissa suun terveyden edistämiseen tähtäävissä projekteissa, joiden kohderyhmänä voi olla myös jokin muu kuin erityistukea tarvitsevat lapset.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa erityistukea tarvitseville lapsille suun omahoitovalmiuksia vahvistava opetustuokio. Kohderyhmiksi valikoitui kahden kuopiolaisen päiväkodin integroidut lapsiryhmät. Tavoitteena oli välittää tietoa suun terveydestä ja omahoidon tärkeydestä lapsille ja innostaa heitä pitämään huolta suun terveydestään. Huoltajien rooli erityistukea tarvitsevien lasten suun omahoidossa huomioitiin lasten mukana kotiin lähtevällä muistilistalla opetustuokion aikana käsitellyistä asioista.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena kehittämistyönä. Opetustuokion ja huoltajille lähetetyn muistilistan sisällöt koottiin ajankohtaisen lasten suun terveyttä koskevan teoriatiedon pohjalta. Opetustuokion suunnittelussa huomioitiin teoreettinen taustatieto erityistukea tarvitsevista lapsista sekä lapsille suunnatun opetustuokion järjestämisestä. Toteutusta suunniteltaessa merkittävässä osassa olivat myös päiväkotien henkilökunnalta saadut kokemuksiin perustuvat ohjeet erityistukea tarvitsevien lasten ohjaamisesta. Opetustuokiossa käsiteltiin suun terveyden kannalta hyviä ruokailutottumuksia ja ksylitolin käyttöä kauppaleikin avulla. Lisäksi lapsille kerrottiin hampaiden puhdistuksesta ja fluorihammastahnan käytöstä, ja heille annettiin harjausopetusta suurten muovihampaiden avulla. Opetustuokio pidettiin yhteensä neljälle eri pienryhmälle, ja jokaisesta opetustuokiosta pyydettiin palaute lapsilta ja kirjallinen arviointi mukana olleilta päiväkodin työntekijöiltä.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi kyseisen kehittämistyön etenemistä kuvaava prosessikaavio, johon tiivistettiin keskeiset työvaiheet. Tuotosta voidaan hyödyntää jatkossa samantapaisissa suun terveyden edistämiseen tähtäävissä projekteissa, joiden kohderyhmänä voi olla myös jokin muu kuin erityistukea tarvitsevat lapset.