Tulevaisuuden media : case: Sanoma Magazines Finland Oy
Orpana, Taina (2015)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201501211477
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201501211477
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä selvitetään median muutosta tulevaisuudentutkimuksen keinoin. Opinnäytetyön toimeksiantajana on Sanoma Magazines Finland Oy, jonka
pyynnöstä opinnäytetyöhön sisältyvä tutkimus rajattiin koskemaan nuorten naisten tulevaisuuden mediaa.
Kirjallisuuskatsaus alkaa muutoksen määrittelyllä ja muutosteorioiden kuvaamisella. Seuraavaksi käsitellään median muutosta yleisellä tasolla sekä tarkastellaan tulevaisuudentutkimusta muutoksen kehityssuuntien, muutosvoimien tunnistamisen ja analysoinnin näkökulmista.
Tutkimus suoritettiin laadullisena case-tutkimuksena, jossa menetelminä käytettiin sisällönanalyysiä, havainnointia sekä trendi- ja PESTE-analyysiä, tulevaisuuspyörää, tulevaisuustaulukkoa ja skenaariotekniikkaa. Vastausta haettiin kysymykseen millainen on nuorten naisten tulevaisuuden media sekä alakysymyksiin, mitkä tekijät vaikuttavat nuorten naisten tulevaisuuden mediaan ja miten media muuttuu.
Tutkimusaineistona käytettiin yrityksen aiemmin teettämiä ja omistamia aiheeseen liittyviä tutkimuksia. Lisäksi aineistoissa on käytetty julkisia tutkimuskoosteita.
Sisällönanalyysillä ja havainnoinnilla aineistoa luokiteltiin ja yhdisteltiin uudelleen. Luokiteltua aineistoa jalostettiin ja analysoitiin trendi- ja PESTE-analyysien avulla. Analysoitu tieto jäsenneltiin tulevaisuuspyörän avulla. Jäsennelty tieto koottiin tulevaisuustaulukkoon ja taulukon avulla luotiin tulevaisuuspolut. Tulevaisuuspolut avattiin tulevaisuuden skenaarioiksi. Tuloksena saatiin neljä nuorten
naisten median tulevaisuusskenaariota: Vaativat kuluttajat, Hybridi-median synty,Tekniikan ylilyönti ja Median katastrofin ainekset. Skenaariot yltävät vuoteen 2025.
Lisäksi voidaan todeta, että tulevaisuutta ja tulevaisuuden mediaa ei voi ennustaa, ainoastaan ennakoida. Kun luodaan skenaarioita vaihtoehtoisista tulevaisuuksista, niiden toteutumista tulee tarkastella strategioiden päivittämisen ja toimintalinjauksien yhteydessä.
pyynnöstä opinnäytetyöhön sisältyvä tutkimus rajattiin koskemaan nuorten naisten tulevaisuuden mediaa.
Kirjallisuuskatsaus alkaa muutoksen määrittelyllä ja muutosteorioiden kuvaamisella. Seuraavaksi käsitellään median muutosta yleisellä tasolla sekä tarkastellaan tulevaisuudentutkimusta muutoksen kehityssuuntien, muutosvoimien tunnistamisen ja analysoinnin näkökulmista.
Tutkimus suoritettiin laadullisena case-tutkimuksena, jossa menetelminä käytettiin sisällönanalyysiä, havainnointia sekä trendi- ja PESTE-analyysiä, tulevaisuuspyörää, tulevaisuustaulukkoa ja skenaariotekniikkaa. Vastausta haettiin kysymykseen millainen on nuorten naisten tulevaisuuden media sekä alakysymyksiin, mitkä tekijät vaikuttavat nuorten naisten tulevaisuuden mediaan ja miten media muuttuu.
Tutkimusaineistona käytettiin yrityksen aiemmin teettämiä ja omistamia aiheeseen liittyviä tutkimuksia. Lisäksi aineistoissa on käytetty julkisia tutkimuskoosteita.
Sisällönanalyysillä ja havainnoinnilla aineistoa luokiteltiin ja yhdisteltiin uudelleen. Luokiteltua aineistoa jalostettiin ja analysoitiin trendi- ja PESTE-analyysien avulla. Analysoitu tieto jäsenneltiin tulevaisuuspyörän avulla. Jäsennelty tieto koottiin tulevaisuustaulukkoon ja taulukon avulla luotiin tulevaisuuspolut. Tulevaisuuspolut avattiin tulevaisuuden skenaarioiksi. Tuloksena saatiin neljä nuorten
naisten median tulevaisuusskenaariota: Vaativat kuluttajat, Hybridi-median synty,Tekniikan ylilyönti ja Median katastrofin ainekset. Skenaariot yltävät vuoteen 2025.
Lisäksi voidaan todeta, että tulevaisuutta ja tulevaisuuden mediaa ei voi ennustaa, ainoastaan ennakoida. Kun luodaan skenaarioita vaihtoehtoisista tulevaisuuksista, niiden toteutumista tulee tarkastella strategioiden päivittämisen ja toimintalinjauksien yhteydessä.