Ylästön kuudesluokkalaisten käsityksiä yläkouluun siirtymisestä
Naulapää, Heidi; Saarinen, Pirja (2012)
Naulapää, Heidi
Saarinen, Pirja
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012081713165
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012081713165
Tiivistelmä
Naulapää, Heidi & Saarinen Pirja. Ylästön kuudesluokkalaisten käsityksiä yläkouluun siirtymisestä. Helsinki kevät 2012, s. 69, 2 liitettä. Diakonia- ammattikorkeakoulu, Diak Etelä, Helsingin yksikkö, Hoitotyön koulutusohjelma, Terveydenhoitaja (AMK).
Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia Vantaan Ylästön kuudesluokkalaisten käsityksiä yläkouluun siirtymisestä. Tutkimuksella haluttiin tuoda esille tyttöjen ja poikien ajatuk-sien, odotuksien ja tunteiden eroavaisuuksia liittyen seitsemännelle luokalle menemiseen, sekä toiveita siirtymävaiheen tukemiseen. Tutkimuksessa pohditaan myös tervey-denhoitajan roolia siirtymävaiheen tukijana.
Tutkimus on kvantatiivinen eli määrällinen. Kohderyhmänä olivat Ylästön alakoulun kuudesluokkalaiset, joista kyselyyn vastasi 63 oppilasta vastausprosentin ollessa 76 pro-senttia kaikista kuudesluokkalaista. Tutkimus toteutettiin kyselylomakkeella sähköisen Webropol -tutkimusohjelman avulla. Kyselylomake sisälsi puolistrukturoituja ja avoimia kysymyksiä, sekä kysymyksiä, joissa vastaajat jatkoivat lauseita. Aineiston analyysissa on hyödynnetty Webropol -tutkimusohjelmaa, mutta laadullista aineistoa on analysoitu myös teemoittelun avulla.
Yläkouluun siirtyminen herätti kuudesluokkalaisissa ristiriitaisia tunteita. Monet jänni-tystä aiheuttavat asiat olivat myös odotettuja ja iloisia asioita. Tytöt jännittävät yläkou-luun siirtymistä selkeästi poikia enemmän. Pojilla ja tytöillä oli samankaltaisia ajatuksia ja odotuksia yläkoulun siirtymävaiheesta, mutta tytöt painottivat siirtymävaiheen tuki-menetelmissä enemmän keskustelua ja pojat taas konkreettisia toimenpiteitä koulutyön tukemisessa. Kuudesluokkalaiset toivoivat konkreettista tietoa tulevasta yläkoulusta ja kouluarjesta siellä. Kaverisuhteiden merkitys korostui siirtymävaiheessa ja tuttujen luokkatovereiden koettiin auttavan sopeutumista yläkouluun. Mieluiten kuudesluokka-laiset juttelisivat siirtymävaiheeseen liittyvistä huolista vanhempiensa kanssa.
Koulujen välinen yhteistyö on tärkeää siirtymävaiheessa ja erityisesti luokkajakoja mie-tittäessä. Nuorten jännitystä vähentäisi ja sopeutumista yläkouluun helpottaisi, jos he tietäisivät pääsevänsä samalle luokalle tuttujen kavereiden kanssa. Seitsemäsluokkalaiset voisivat vertaistuen avulla antaa kuudesluokkalaisille konkreettista tietoa yläkoulun arjesta ja yläkouluun sopeutumisesta.
Terveydenhoitaja tapaa koulussa kaikki kuudesluokkalaiset kouluterveystarkastuksissa, joissa on hyvä mahdollisuus ottaa puheeksi nuorta askarruttavia asioita ja tukea häntä. Terveydenhoitajan tulisi systemaattisesti kysyä nuorten tuntemuksia murrosiän kehityk-sestä ja siirtymävaiheesta terveystarkastusten yhteydessä. Myös vanhempien tukeminen nuoren murrosiän kehityksessä ja siirtymävaiheessa on tärkeää. Vanhempien käsitykset ja tuentarpeet lapsen yläkouluun siirtymävaiheessa olisivat hyvä jatkotutkimuskohde.
Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia Vantaan Ylästön kuudesluokkalaisten käsityksiä yläkouluun siirtymisestä. Tutkimuksella haluttiin tuoda esille tyttöjen ja poikien ajatuk-sien, odotuksien ja tunteiden eroavaisuuksia liittyen seitsemännelle luokalle menemiseen, sekä toiveita siirtymävaiheen tukemiseen. Tutkimuksessa pohditaan myös tervey-denhoitajan roolia siirtymävaiheen tukijana.
Tutkimus on kvantatiivinen eli määrällinen. Kohderyhmänä olivat Ylästön alakoulun kuudesluokkalaiset, joista kyselyyn vastasi 63 oppilasta vastausprosentin ollessa 76 pro-senttia kaikista kuudesluokkalaista. Tutkimus toteutettiin kyselylomakkeella sähköisen Webropol -tutkimusohjelman avulla. Kyselylomake sisälsi puolistrukturoituja ja avoimia kysymyksiä, sekä kysymyksiä, joissa vastaajat jatkoivat lauseita. Aineiston analyysissa on hyödynnetty Webropol -tutkimusohjelmaa, mutta laadullista aineistoa on analysoitu myös teemoittelun avulla.
Yläkouluun siirtyminen herätti kuudesluokkalaisissa ristiriitaisia tunteita. Monet jänni-tystä aiheuttavat asiat olivat myös odotettuja ja iloisia asioita. Tytöt jännittävät yläkou-luun siirtymistä selkeästi poikia enemmän. Pojilla ja tytöillä oli samankaltaisia ajatuksia ja odotuksia yläkoulun siirtymävaiheesta, mutta tytöt painottivat siirtymävaiheen tuki-menetelmissä enemmän keskustelua ja pojat taas konkreettisia toimenpiteitä koulutyön tukemisessa. Kuudesluokkalaiset toivoivat konkreettista tietoa tulevasta yläkoulusta ja kouluarjesta siellä. Kaverisuhteiden merkitys korostui siirtymävaiheessa ja tuttujen luokkatovereiden koettiin auttavan sopeutumista yläkouluun. Mieluiten kuudesluokka-laiset juttelisivat siirtymävaiheeseen liittyvistä huolista vanhempiensa kanssa.
Koulujen välinen yhteistyö on tärkeää siirtymävaiheessa ja erityisesti luokkajakoja mie-tittäessä. Nuorten jännitystä vähentäisi ja sopeutumista yläkouluun helpottaisi, jos he tietäisivät pääsevänsä samalle luokalle tuttujen kavereiden kanssa. Seitsemäsluokkalaiset voisivat vertaistuen avulla antaa kuudesluokkalaisille konkreettista tietoa yläkoulun arjesta ja yläkouluun sopeutumisesta.
Terveydenhoitaja tapaa koulussa kaikki kuudesluokkalaiset kouluterveystarkastuksissa, joissa on hyvä mahdollisuus ottaa puheeksi nuorta askarruttavia asioita ja tukea häntä. Terveydenhoitajan tulisi systemaattisesti kysyä nuorten tuntemuksia murrosiän kehityk-sestä ja siirtymävaiheesta terveystarkastusten yhteydessä. Myös vanhempien tukeminen nuoren murrosiän kehityksessä ja siirtymävaiheessa on tärkeää. Vanhempien käsitykset ja tuentarpeet lapsen yläkouluun siirtymävaiheessa olisivat hyvä jatkotutkimuskohde.