Kallistinmoduulin suunnittelu LAKO 5 -sarjan harvesteripäähän
Etholen, Rami (2014)
Etholen, Rami
Turun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201501141269
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201501141269
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on suunnitella LAKO 5 -sarjan 85-kokoluokan harvesteripäähän uusi vahvarakenteinen kallistinmoduuli. Kallistimen avulla harvesteripäätä käännetään puun kaato- ja puinti-asennon välillä. Idea ja tarve vahvemman kallistimen kehitykseen tulee asiakkaan tavasta käyttää laitetta tavallisuudesta poikkeavalla tavalla, jossa kallistimeen kohdistuu suuri rasitus. Vahvemman kallistimen toimintaperiaate pohjautuu osittain uuden 2-sarjan harvesteripään kallistimeen. Työssä hyödynnetään myös 5 -sarjan vakiokallistimen rakennetta. Pääpaino uuden kallistimen suunnittelussa on akselirakenteen kestävyyden kasvattaminen vaaditulle tasolle heikentämättä laitteen modulaarisia ominaisuuksia. Uuteen rakenteeseen sovitetaan myös kaksi hydraulisylinteriä, joiden avulla saadaan aikaan kallistimen liike.
Työssä selvitetään uuden laitteen toiminnan kannalta tärkeät vaatimukset ja reunaehdot, joiden pohjalta varsinaisen rakenteen suunnittelu voidaan aloittaa. Kallistinmoduulin toiminnan kannalta merkityksellisiä vaatimuksia ovat laitteen geometria, valmistustekniset seikat, yksinkertainen rakenne sekä rakenteen kestävyys. Rajoittavina reunaehtoina ovat ulkoiset mitat sekä tilantarve moduulin asennuksessa.
Osien suunnittelussa ja laitteen toiminnan tutkimisessa käytetään apuna 3D-mallinnusta. Lisäksi rakenteen kriittisten kohtien kestävyys tarkastetaan simuloimalla rasitustilanteet mallinnetuissa osissa. Akselin osalta tulokset tarkistetaan myös laskemalla.
Uudesta kallistinmoduulista valmistettiin prototyyppi normaalia käyttöä varten. Erikoiskäyttötilanteessa uutta moduulia ei opinnäytetyön aikana testattu.
Työssä selvitetään uuden laitteen toiminnan kannalta tärkeät vaatimukset ja reunaehdot, joiden pohjalta varsinaisen rakenteen suunnittelu voidaan aloittaa. Kallistinmoduulin toiminnan kannalta merkityksellisiä vaatimuksia ovat laitteen geometria, valmistustekniset seikat, yksinkertainen rakenne sekä rakenteen kestävyys. Rajoittavina reunaehtoina ovat ulkoiset mitat sekä tilantarve moduulin asennuksessa.
Osien suunnittelussa ja laitteen toiminnan tutkimisessa käytetään apuna 3D-mallinnusta. Lisäksi rakenteen kriittisten kohtien kestävyys tarkastetaan simuloimalla rasitustilanteet mallinnetuissa osissa. Akselin osalta tulokset tarkistetaan myös laskemalla.
Uudesta kallistinmoduulista valmistettiin prototyyppi normaalia käyttöä varten. Erikoiskäyttötilanteessa uutta moduulia ei opinnäytetyön aikana testattu.