Hur påverkar reklam konsumenten? : - Hur reklam påverkar unga kvinnor
Ruhanen, Kia (2014)
Ruhanen, Kia
Yrkeshögskolan Novia
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121019205
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121019205
Tiivistelmä
Detta examensarbete handlar om hur reklam påverkar konsumenter. Vi blir utsatta för reklam hela tiden, när vi går i butiker, när vi sitter hemma, när vi kör till jobbet. Men hur och vem påverkan den? Syftet med detta arbete är att ta reda på hur kvinnor blir påverkade av reklam. Jag har avgränsat mig till modebranschen.
Examensarbetet är uppdelat i en teoridel och en empirisk del. Teorin tar först upp konsumentbeteendet som är den psykologiska delen av mitt arbete. Sedan går arbetet in på hur reklam påverkar konsumenten och till sist allmänt om reklam. Min empiriska del uppstår av en kvantitativ undersökning. Undersökningen skedde i Pargas gymnasium och besvarades av 38 flickor i åldern 16-18.
I detta examensarbete framgår det att modebranschens reklam påverkar självkänslan, fastän respondenterna var helt medvetna om att media försöker sälja ett visst skönhetsideal åt dem. Modebranschen borde använda sig mer av kvinnor i olika storlekar för att bryta den onda cirkeln.
Examensarbetet är uppdelat i en teoridel och en empirisk del. Teorin tar först upp konsumentbeteendet som är den psykologiska delen av mitt arbete. Sedan går arbetet in på hur reklam påverkar konsumenten och till sist allmänt om reklam. Min empiriska del uppstår av en kvantitativ undersökning. Undersökningen skedde i Pargas gymnasium och besvarades av 38 flickor i åldern 16-18.
I detta examensarbete framgår det att modebranschens reklam påverkar självkänslan, fastän respondenterna var helt medvetna om att media försöker sälja ett visst skönhetsideal åt dem. Modebranschen borde använda sig mer av kvinnor i olika storlekar för att bryta den onda cirkeln.