Syöpään sairastunut lapsi Ammattikorkeakoulujen hoitotyön koulutusohjelman opinnäytetöissä -kuvaileva kirjallisuuskatsaus
Laapas, Emmi; Lahtela, Kaisa (2014)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201501231560
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201501231560
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata, miten syöpään sairastunutta lasta on tutkittu ammattikorkeakoulujen hoitotyön koulutusohjelman opinnäyte-töissä.
Tavoitteena oli tehdä yhteenveto siitä, millä menetelmillä, mistä näkö-kulmasta ja mitä tuloksia on saatu syöpään sairastuneesta lapsesta ammatti-korkeakoulujen hoitotyön koulutusohjelman opinnäytetöistä. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisella tutkimusmenetelmällä ja opinnäytetyöt kerättiin Theseus-julkaisuarkistosta.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisella eli laadullisella tutkimusmenetelmällä. Theseus–julkaisuarkistosta saatu aineisto analysoitiin sisällönanalyysilla induktiivista menetelmää hyödyntäen.
Tuloksista kävi ilmi, että hoitotyön koulutusohjelmissa syöpään sairastunutta lasta ei ole tutkittu paljon. Toisaalta kuitenkin opinnäytetyöt, jotka löydettiin ja valittiin aineistoon, oli tehty eri näkökulmista, sekä ne olivat sisällöltään erilaisia. Tämän takia tulokset olivat laajat, mutta eivät kuitenkaan tukeneet toisiaan. Ne eivät myöskään ole yleistettävissä, sisältönsä erilaisuuden vuoksi.
Opinnäytetyön tuloksista saatua yhteenvetoa voidaan hyödyntää tulevien opinnäytetöiden aiheiden valinnassa, sekä opinnäytetyön näkökulmaa tai menetelmää valittaessa.
Tavoitteena oli tehdä yhteenveto siitä, millä menetelmillä, mistä näkö-kulmasta ja mitä tuloksia on saatu syöpään sairastuneesta lapsesta ammatti-korkeakoulujen hoitotyön koulutusohjelman opinnäytetöistä. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisella tutkimusmenetelmällä ja opinnäytetyöt kerättiin Theseus-julkaisuarkistosta.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisella eli laadullisella tutkimusmenetelmällä. Theseus–julkaisuarkistosta saatu aineisto analysoitiin sisällönanalyysilla induktiivista menetelmää hyödyntäen.
Tuloksista kävi ilmi, että hoitotyön koulutusohjelmissa syöpään sairastunutta lasta ei ole tutkittu paljon. Toisaalta kuitenkin opinnäytetyöt, jotka löydettiin ja valittiin aineistoon, oli tehty eri näkökulmista, sekä ne olivat sisällöltään erilaisia. Tämän takia tulokset olivat laajat, mutta eivät kuitenkaan tukeneet toisiaan. Ne eivät myöskään ole yleistettävissä, sisältönsä erilaisuuden vuoksi.
Opinnäytetyön tuloksista saatua yhteenvetoa voidaan hyödyntää tulevien opinnäytetöiden aiheiden valinnassa, sekä opinnäytetyön näkökulmaa tai menetelmää valittaessa.