Leikkipuiston kesätoiminnan kehittäminen luovien toimintojen avulla
Sutt, Heidi; Nissinen, Hemina (2015)
Sutt, Heidi
Nissinen, Hemina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201501231554
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201501231554
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää leikkipuiston toimintaa luovien toimintojen avulla painottuen kesäaikaan. Toiminnallisessa osuudessa suunniteltiin ja toteutettiin kahdeksan luovan toiminnan tuokiota leikkipuistoon. Tavoitteena oli saada mahdollisimman monia lapsia osallistumaan matalankynnyksen periaatteella toimivaan maksuttomaan toimintaan. Kohderyhmänä olivat lapset yhdestä kahdeksaan ikävuoteen saakka. Tarve leikkipuiston toiminnan kehittämiseen nousi aikaisempien tutkimusten vähyyden ja omien havaintojemme kautta.
Opinnäytetyön teoreettiseen viitekehykseen on koottu tietoa leikistä ja liikunnasta ja niiden merkityksistä, sekä tietoa luovista menetelmistä, musiikista, lastenkirjallisuudesta ja kuvataiteesta. Teoriaosuuteen sisällytettiin myös tietoa ohjaajuudesta sekä syrjäytymisestä. Teoreettinen viitekehys tuki opinnäytetyössä toteutettuja toimintamuotoja, joiden tarkoituksena oli tukea lapsen monipuolista kasvua ja kehitystä. Opinnäytetyön lopputuloksena tehtiin opas, jonka sisältö koostui toimintatuokiosuunnitelmista ja tavoista toteuttaa niitä. Opas koottiin niin, että jokainen toimintatuokio esiteltiin erikseen, oppaassa kerrottiin mitä milloinkin oli tehty, miten toimintatuokiot olivat toteutuneet ja mitä materiaaleja siihen oli käytetty. Oppaan tekemisessä onnistuimme toivomallamme tavalla. Toiminnan arviointi tehtiin haastattelun, palautteen ja oppimispäiväkirjojen perusteella. Palautekyselyn ja haastattelun perusteella onnistuimme tuomaan leikkipuistoon uutta luovaa toimintaa sekä luomaan lapsille ilon ja onnistumisen kokemuksia.
Opinnäytetyön teoreettiseen viitekehykseen on koottu tietoa leikistä ja liikunnasta ja niiden merkityksistä, sekä tietoa luovista menetelmistä, musiikista, lastenkirjallisuudesta ja kuvataiteesta. Teoriaosuuteen sisällytettiin myös tietoa ohjaajuudesta sekä syrjäytymisestä. Teoreettinen viitekehys tuki opinnäytetyössä toteutettuja toimintamuotoja, joiden tarkoituksena oli tukea lapsen monipuolista kasvua ja kehitystä. Opinnäytetyön lopputuloksena tehtiin opas, jonka sisältö koostui toimintatuokiosuunnitelmista ja tavoista toteuttaa niitä. Opas koottiin niin, että jokainen toimintatuokio esiteltiin erikseen, oppaassa kerrottiin mitä milloinkin oli tehty, miten toimintatuokiot olivat toteutuneet ja mitä materiaaleja siihen oli käytetty. Oppaan tekemisessä onnistuimme toivomallamme tavalla. Toiminnan arviointi tehtiin haastattelun, palautteen ja oppimispäiväkirjojen perusteella. Palautekyselyn ja haastattelun perusteella onnistuimme tuomaan leikkipuistoon uutta luovaa toimintaa sekä luomaan lapsille ilon ja onnistumisen kokemuksia.