Markkinointiviestintäsuunnitelma : Case Real Deal
Vääräniemi, Olli (2015)
Vääräniemi, Olli
Oulun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502041864
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502041864
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on laatia markkinointiviestintäsuunnitelma oululaiselle rullalautailutarvikkeita ja oheistuotteita myyvälle yritykselle Real Dealille, joka toimii kivijalkamyymälässä Oulun keskustassa, sekä nettikaupassa.
Opinnäytetyöprosessi lähti liikkeelle siitä, kun opintoni alkoivat olla siinä vaiheessa, että tulisi keksiä aihe opinnäytetyölle. Yritys on minulle tuttu harrastukseni kautta jo vuosien ajan, joten ehdotin opinnäytetyön tekemistä yrittäjälle ja hän olikin kiinnostunut, koska yrityksellä ei tällä hetkellä ole ajan tasalla olevaa markkinointiviestintäsuunnitelmaa. Opinnäytetyössä tullaan laatimaan kokonaisvaltainen suunnitelma yrityksen markkinointiviestinnälle. Suunnitelma auttaa yrittäjää yhtenäistämään markkinointiviestintäänsä, valitsemaan oikeat markkinointiviestinnän kanavat ja antamaan ohjeita valittujen kanavien käytössä.
Opinnäytetyö on toteutettu kirjoituspöytätutkimuksena. Työssä käytettävä tietoperusta muodostuu markkinoinnin ja markkinointiviestinnän teoriasta, yrittäjän kanssa käydyistä sähköpostihaastatteluista ja markkinointiviestinnän kanavien läpikäynnistä. Opinnäytetyön kolmas luku, eli yrityksen lähtökohtatilanne sisältää yritysanalyysin, tuote- ja arvoanalyysit, kilpailija-analyysin, toimintaympäristön analyysin ja kuvauksen yrityksen nykyisestä markkinointiviestinnästä, näiden analyysien pohjalta on koottu yrityksen SWOT-analyysi ja asetettu markkinointiviestinnän tavoitteet.
Käytettäviksi markkinointiviestinnän kanaviksi valittiin kokonaan uusi kanta-asiakasjärjestelmä, sponsorointi ja painetut materiaalit kuten tarrat ja banderollit, yrityksen verkkosivut, sekä sosiaalisen median kanavat Facebook ja Instagram. Käytettävien kanavien valinnassa on otettu huomioon pienen yrityksen rajalliset resurssit markkinointiviestinnän toteuttamiseen.
Suunnitelmaa noudattamalla Real Deal pystyy lisäämään kävijöitä yrityksen verkkosivuilla, lisäämään sosiaalisen median palveluiden seuraajamääriä ja näin ollen lisäämään yrityksen näkyvyyttä ja tunnettuutta. Kanta-asiakasjärjestelmä auttaa sitouttamaan asiakkaat yrityksen kanta-asiakkaiksi.
Opinnäytetyöprosessi lähti liikkeelle siitä, kun opintoni alkoivat olla siinä vaiheessa, että tulisi keksiä aihe opinnäytetyölle. Yritys on minulle tuttu harrastukseni kautta jo vuosien ajan, joten ehdotin opinnäytetyön tekemistä yrittäjälle ja hän olikin kiinnostunut, koska yrityksellä ei tällä hetkellä ole ajan tasalla olevaa markkinointiviestintäsuunnitelmaa. Opinnäytetyössä tullaan laatimaan kokonaisvaltainen suunnitelma yrityksen markkinointiviestinnälle. Suunnitelma auttaa yrittäjää yhtenäistämään markkinointiviestintäänsä, valitsemaan oikeat markkinointiviestinnän kanavat ja antamaan ohjeita valittujen kanavien käytössä.
Opinnäytetyö on toteutettu kirjoituspöytätutkimuksena. Työssä käytettävä tietoperusta muodostuu markkinoinnin ja markkinointiviestinnän teoriasta, yrittäjän kanssa käydyistä sähköpostihaastatteluista ja markkinointiviestinnän kanavien läpikäynnistä. Opinnäytetyön kolmas luku, eli yrityksen lähtökohtatilanne sisältää yritysanalyysin, tuote- ja arvoanalyysit, kilpailija-analyysin, toimintaympäristön analyysin ja kuvauksen yrityksen nykyisestä markkinointiviestinnästä, näiden analyysien pohjalta on koottu yrityksen SWOT-analyysi ja asetettu markkinointiviestinnän tavoitteet.
Käytettäviksi markkinointiviestinnän kanaviksi valittiin kokonaan uusi kanta-asiakasjärjestelmä, sponsorointi ja painetut materiaalit kuten tarrat ja banderollit, yrityksen verkkosivut, sekä sosiaalisen median kanavat Facebook ja Instagram. Käytettävien kanavien valinnassa on otettu huomioon pienen yrityksen rajalliset resurssit markkinointiviestinnän toteuttamiseen.
Suunnitelmaa noudattamalla Real Deal pystyy lisäämään kävijöitä yrityksen verkkosivuilla, lisäämään sosiaalisen median palveluiden seuraajamääriä ja näin ollen lisäämään yrityksen näkyvyyttä ja tunnettuutta. Kanta-asiakasjärjestelmä auttaa sitouttamaan asiakkaat yrityksen kanta-asiakkaiksi.