Elämyksiä lapsille luovien toimintojen kautta päiväkodissa
Mertanen, Janette; Putkinen, Tiina (2015)
Mertanen, Janette
Putkinen, Tiina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201501301772
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201501301772
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyömme pyrkimyksenä oli ohjata erilaisia luovia toimintatuokioita 4-5-vuotiaille lapsille. Päiväkoti valitsi kuusi lasta, jotka osallistuivat toimintaan. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä helsinkiläisen päiväkodin kanssa. Toimintatuokiot sisälsivät askartelu-, satu-, musiikki- ja liikuntaosioita, jotka kytkeytyivät eläinteeman ympärille. Opinnäytetyömme tavoitteina oli tarjota lapsille elämyksiä ja onnistumisen kokemuksia. Lisäksi halusimme rohkaista lapsia kokeilemaan, yrittämään ja päättelemään. Halusimme myös kehittää omaa ohjaajuuttamme esimerkiksi ryhmänhallintataitojen osalta. Toiminta rakentui kahdesta tutustumiskäynnistä ja seitsemästä toimintatuokiosta, jotka ajoittuivat marras-joulukuulle 2014.
Toiminnan tavoitteiden toteutumista arvioitiin reflektoivien oppimispäiväkirjojen, lasten suullisen palautteen, työntekijöiden suullisen ja kirjallisen palautteen sekä videokuvaamisen avulla. Työn lopputuloksena totesimme tuokiokokonaisuutemme olleen lapsille elämyksellinen kokemus. Huomasimme, että ohjaajan aidon läsnäolon, sensitiivisyyden, joustavuuden ja kannustavan asenteen avulla luodaan myönteinen ilmapiiri toimintatuokiolle. On myös tärkeää panostaa selkeisiin toimintaohjeisiin, katsekontaktin ylläpitämiseen sekä hyvien käytöstapojen noudattamiseen. Kaiken kaikkiaan koimme onnistuneemme tavoitteidemme saavuttamisessa niin lasten kuin työntekijöiden palautteen sekä omien havaintojemme pohjalta tehtyjen johtopäätösten valossa.
Toiminnan tavoitteiden toteutumista arvioitiin reflektoivien oppimispäiväkirjojen, lasten suullisen palautteen, työntekijöiden suullisen ja kirjallisen palautteen sekä videokuvaamisen avulla. Työn lopputuloksena totesimme tuokiokokonaisuutemme olleen lapsille elämyksellinen kokemus. Huomasimme, että ohjaajan aidon läsnäolon, sensitiivisyyden, joustavuuden ja kannustavan asenteen avulla luodaan myönteinen ilmapiiri toimintatuokiolle. On myös tärkeää panostaa selkeisiin toimintaohjeisiin, katsekontaktin ylläpitämiseen sekä hyvien käytöstapojen noudattamiseen. Kaiken kaikkiaan koimme onnistuneemme tavoitteidemme saavuttamisessa niin lasten kuin työntekijöiden palautteen sekä omien havaintojemme pohjalta tehtyjen johtopäätösten valossa.