Perehdyttäjän opas vakuutusten Shop-in-Shop -myyntiin
Louko, Ville (2015)
Louko, Ville
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502051895
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502051895
Tiivistelmä
Jokainen yritys tarvitsee myyntiä pysyäkseen pystyssä. Myyminen on suunniteltua omien ajatuksien ja mielipiteiden esille tuomista vuorovaikuttamistilanteessa. Ammattimyyjä pyrkii ymmärtämään asiakkaan tarpeet ja tyydyttämään ne tuotteellaan. Opinnäytetyö tutkii, miten uusi työntekijä perehdytetään tehokkaaksi ja kannattavaksi myyjäksi yritykselle.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Celectuksen LähiTapiola Shop-in-Shop -konseptiin uusien myyjien perehdyttämisopas, joka olisi helppolukuinen ja käytännönläheinen. Opinnäytetyön tarkoitus on antaa konseptin esimiehille tarvittavat keinot kouluttaa myyjä ja perehdyttää menestyjä. Tarve oppaalle oli merkittävä, koska konsepti oli uusi ja sillä ei ollut olemassa aiemmin suunniteltua perehdytysprosessia.
Opinnäytetyön teoreettinen perusta rakentuu oppimisesta, perehdyttämisestä, myynnistä sekä ainutlaatuisen Shop-in-Shop -ympäristön vaikutuksista jokaiseen osioon. Oppimisteoriassa käydään läpi, miten aikuinen oppii parhaiten. Myynnin teoriassa käydään läpi normaali myyntiprosessi ja Shop-in-Shop –myyntitilanteeseen kehitetty versio. Perehdyttämisessä keskitytään käymään läpi alkukoulutuksessa tärkeitä asioita sekä asioita joihin esimiehen pitää kiinnittää huomiota itse ständillä ensimmäisen kolmen viikon aikana.
Oppaan perustana käytettiin nykyisten työntekijöiden haastattelua, joka samalla toimi opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä. Teemahaastattelussa syvennyttiin selvittämään miten nykyiset työntekijät olivat kokeneet perehdytyksensä ja miten sitä voitaisiin parantaa.
Lopputuloksena opinnäytetyössä kehitettiin konkreettinen perehdyttäjän opas, joka on helposti hyödynnettävissä uusien myyjien perehdyttämisessä.
Asiasanat: perehdytys, myynti, uusi työntekijä, Shop-in-Shop
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Celectuksen LähiTapiola Shop-in-Shop -konseptiin uusien myyjien perehdyttämisopas, joka olisi helppolukuinen ja käytännönläheinen. Opinnäytetyön tarkoitus on antaa konseptin esimiehille tarvittavat keinot kouluttaa myyjä ja perehdyttää menestyjä. Tarve oppaalle oli merkittävä, koska konsepti oli uusi ja sillä ei ollut olemassa aiemmin suunniteltua perehdytysprosessia.
Opinnäytetyön teoreettinen perusta rakentuu oppimisesta, perehdyttämisestä, myynnistä sekä ainutlaatuisen Shop-in-Shop -ympäristön vaikutuksista jokaiseen osioon. Oppimisteoriassa käydään läpi, miten aikuinen oppii parhaiten. Myynnin teoriassa käydään läpi normaali myyntiprosessi ja Shop-in-Shop –myyntitilanteeseen kehitetty versio. Perehdyttämisessä keskitytään käymään läpi alkukoulutuksessa tärkeitä asioita sekä asioita joihin esimiehen pitää kiinnittää huomiota itse ständillä ensimmäisen kolmen viikon aikana.
Oppaan perustana käytettiin nykyisten työntekijöiden haastattelua, joka samalla toimi opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä. Teemahaastattelussa syvennyttiin selvittämään miten nykyiset työntekijät olivat kokeneet perehdytyksensä ja miten sitä voitaisiin parantaa.
Lopputuloksena opinnäytetyössä kehitettiin konkreettinen perehdyttäjän opas, joka on helposti hyödynnettävissä uusien myyjien perehdyttämisessä.
Asiasanat: perehdytys, myynti, uusi työntekijä, Shop-in-Shop