Suomalaisten pk-yritysten vientisuunnittelua : Kohteena EU:n sisämarkkinat
Harkas, Janne (2015)
Harkas, Janne
Centria ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502041874
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502041874
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvailla vientisuunnittelua suomalaisten pk-yritysten näkökulmasta. Työ rajattiin koskemaan tavaravientiä Suomesta Euroopan unionin sisämarkkina-alueelle. Virallisesti tätä kauppaa kutsutaan sisämarkkinakaupaksi, mutta tässä työssä sitä käsitellään vientinä. Tutkimusongelmana oli miten suomalaiset pk-yritykset suunnittelevat vientiä Unioniin kuuluviin maihin. Tavoitteena oli esittää sellaista tietoa, joka antaisi selkeän kuvan siitä mitä vientisuunnittelu on.
Opinnäytetyö jakautuu kahteen osaan. Ensimmäinen osa on teoriaa, jossa käsitellään ensin suomalaisia pk-yrityksiä ja Euroopan unionia. Seuraavaksi teoriassa edetään Suomen vientiin, jossa käydään läpi sen kilpailukykyä ja tunnuslukuja. Teoriaosuuden viimeinen pääluku kertoo vientisuunnittelun prosessista, joka perustuu Äijön (2008) kehittämään opastukseen.
Työn toinen osa koostuu kvalitatiivisesta tutkimuksesta, jossa selvitettiin miten viisi suomalaista pk-yritystä oli suunnitellut vientiään EU:n alueelle. Tiedonantajina toimi viisi henkilöä, jotka kertoivat suunnittelukokemuksistaan ja yksi asiantuntija, joka kertoi kokemuksistaan suomalaisten pk-yritysten vientisuunnittelusta. Asiantuntijan avulla tutkimukseen saatiin yleistä näkökulmaa.
Tutkimuksen tuloksista huomattiin, että teoria ei täysin vastaa käytännön vientisuunnittelua näiden pk-yritysten osalta. Samoja piirteitä löytyi paljon, mutta teoriassa vientisuunnittelu on strategisempaa kuin tutkituissa tapauksissa. Lisäksi vientisuunnittelu oli tutkituissa yrityksissä hyvin yksilökohtaista. Tutkimuksen mukaan vienti muotoutuu omien resurssien, sekä markkinoiden ehdoilla ja yritykset toimivat niiden mukaisesti. Suunnittelu on kuitenkin hyödyllinen osa vientiä ja sen tärkeys korostuu, kun välimatka kasvaa yrityksen ja kohdemarkkinoiden välillä.
Opinnäytetyö jakautuu kahteen osaan. Ensimmäinen osa on teoriaa, jossa käsitellään ensin suomalaisia pk-yrityksiä ja Euroopan unionia. Seuraavaksi teoriassa edetään Suomen vientiin, jossa käydään läpi sen kilpailukykyä ja tunnuslukuja. Teoriaosuuden viimeinen pääluku kertoo vientisuunnittelun prosessista, joka perustuu Äijön (2008) kehittämään opastukseen.
Työn toinen osa koostuu kvalitatiivisesta tutkimuksesta, jossa selvitettiin miten viisi suomalaista pk-yritystä oli suunnitellut vientiään EU:n alueelle. Tiedonantajina toimi viisi henkilöä, jotka kertoivat suunnittelukokemuksistaan ja yksi asiantuntija, joka kertoi kokemuksistaan suomalaisten pk-yritysten vientisuunnittelusta. Asiantuntijan avulla tutkimukseen saatiin yleistä näkökulmaa.
Tutkimuksen tuloksista huomattiin, että teoria ei täysin vastaa käytännön vientisuunnittelua näiden pk-yritysten osalta. Samoja piirteitä löytyi paljon, mutta teoriassa vientisuunnittelu on strategisempaa kuin tutkituissa tapauksissa. Lisäksi vientisuunnittelu oli tutkituissa yrityksissä hyvin yksilökohtaista. Tutkimuksen mukaan vienti muotoutuu omien resurssien, sekä markkinoiden ehdoilla ja yritykset toimivat niiden mukaisesti. Suunnittelu on kuitenkin hyödyllinen osa vientiä ja sen tärkeys korostuu, kun välimatka kasvaa yrityksen ja kohdemarkkinoiden välillä.