Varastonhoitajan oppimateriaalin kehittäminen
Pirinen, Eero (2014)
Pirinen, Eero
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502132204
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502132204
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheen antoi Simo Hokkanen liittyen Varastonhoitajan käsikirja -nimisen oppikirjan kehittämiseen. Kirja on suunnattu ammatillisen oppilaitoksen tasolla varastonhoitajaksi opiskeleville opiskelijoille. Opinnäytetyön tehtävänantoon kuului selvittää varastonhoitajan koulutusohjelman opetussuunnitelma sekä vertailla sitä kirjan sisältöön. Lisäksi oli annettu tehtäväksi pohtia, tarvitaanko kirjaan lisää teoreettista sisältöä. Opinnäytetyöhön kuului myös analysoida varastotyön työnkuvan avainkompetenssit sekä arvioida alan tulevaisuuden näkymiä. Varastointiin liittyviä valokuvia tuli ottaa Varastonhoitajan käsikirjaan sekä siihen kuuluvaan kuvapankkiin. Työn tavoite oli antaa mahdollisimman hyviä kehitysideoita kirjan kehittämiseksi.
Opinnäytetyössä haettiin lähteitä kirjallisuudesta ja internetistä sekä tutkimusmenetelminä käytettiin useita suullisia haastatteluja. Työn toteutus eteni siten, että aluksi tietoa etsittiin teoriaosuuteen varastotyöntekijän työnkuvasta, joka jälkeen haastatteltiin yrityksiä ja ammatillisen koulutuksen opettajia. Myöhemmin syvennyttiin oppikirjaan ja Opetushallituksen opetussuunnitelmaan sekä kerrotiin omista kehitysideoista.
Haastatteluiden tulokset olivat luotettavia, koska monilla haastateltavilla oli samantapaisia mielipiteitä, jotka tukivat teoriaa ja alan yleisiä käsityksiä. Johtopäätöksenä voidaan mainita, että opinnäytetyön myötä kirjaa voidaan kehittää monella eri tavalla, valokuvamateriaalia on runsaasti ja varastotyön työnkuva on kuvailtu laajasti. Seuraava aihetta sivuava opinnäytetyö voisi käsitellä samantapaista aihetta, mutta kuljettajakoulutuksen puolella.
Opinnäytetyössä haettiin lähteitä kirjallisuudesta ja internetistä sekä tutkimusmenetelminä käytettiin useita suullisia haastatteluja. Työn toteutus eteni siten, että aluksi tietoa etsittiin teoriaosuuteen varastotyöntekijän työnkuvasta, joka jälkeen haastatteltiin yrityksiä ja ammatillisen koulutuksen opettajia. Myöhemmin syvennyttiin oppikirjaan ja Opetushallituksen opetussuunnitelmaan sekä kerrotiin omista kehitysideoista.
Haastatteluiden tulokset olivat luotettavia, koska monilla haastateltavilla oli samantapaisia mielipiteitä, jotka tukivat teoriaa ja alan yleisiä käsityksiä. Johtopäätöksenä voidaan mainita, että opinnäytetyön myötä kirjaa voidaan kehittää monella eri tavalla, valokuvamateriaalia on runsaasti ja varastotyön työnkuva on kuvailtu laajasti. Seuraava aihetta sivuava opinnäytetyö voisi käsitellä samantapaista aihetta, mutta kuljettajakoulutuksen puolella.