Sadutus aistivammaisten ikääntyneiden toimintaterapiassa
Hakanen, Kaija; Saxberg, Mari (2015)
Hakanen, Kaija
Saxberg, Mari
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502142224
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502142224
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Metsolan päiväkeskuksen kanssa ja sen tarkoituksena oli kokeilla sadutusta yhdellä aistivammaisten ikääntyneiden ryhmällä. Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, mitä vuorovaikutustaitoja sadutus tuo esille aistivammaisilla ikääntyneillä.
Aistivammaisille ikääntyneille järjestettiin sadutustilanne, jota havainnoitiin havainnointilomakkeen avulla. Lomake laadittiin perustuen Kielhofnerin Inhimillisen toiminnan malliin (MOHO) sekä vuorovaikutustaitojen arviointimenetelmään ACIS. Lisäksi sadutustilanne nauhoitettiin. Havainnointitulokset analysoitiin ja luokiteltiin ACIS- arviointimenetelmän vuorovaikutuksen osa-alueiden mukaan. Tutkimus toteutettiin toimintatutkimuksena eli aktivoivana osallistuvana havainnointina. Toinen tutkijoista ohjasi sadutustilannetta ja toinen havainnoi ryhmässä syntyvää vuorovaikutusta.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että sadutustilanne nosti esiin tiedon jakamiseen liittyviä vuorovaikutustaitoja, kuten puhetta, halua jakaa tietoa, esittää kysymyksiä ja ilmaista tunteita. Suhteiden ylläpitämiseen liittyviä vuorovaikutustaitoja, kuten yhteistyön tekemistä, rohkaisemista ja kunnioittamista oli havaittavissa myös runsaasti. Sen sijaan fyysisiä vuorovaikutustaitoja katsekontaktia lukuun ottamatta ei ryhmässä juuri ilmennyt.
Yhtenäisen tarinan muodostaminen ei ryhmässä onnistunut, vaan sadutus toimi paremmin yhteisenä muistelutuokiona. Tutkimuksen johtopäätöksenä todetaan, että sadutus toimii toimintaterapeuttisena ryhmätoimintana ikääntyneillä aistivammaisilla osana muistelua.
Aistivammaisille ikääntyneille järjestettiin sadutustilanne, jota havainnoitiin havainnointilomakkeen avulla. Lomake laadittiin perustuen Kielhofnerin Inhimillisen toiminnan malliin (MOHO) sekä vuorovaikutustaitojen arviointimenetelmään ACIS. Lisäksi sadutustilanne nauhoitettiin. Havainnointitulokset analysoitiin ja luokiteltiin ACIS- arviointimenetelmän vuorovaikutuksen osa-alueiden mukaan. Tutkimus toteutettiin toimintatutkimuksena eli aktivoivana osallistuvana havainnointina. Toinen tutkijoista ohjasi sadutustilannetta ja toinen havainnoi ryhmässä syntyvää vuorovaikutusta.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että sadutustilanne nosti esiin tiedon jakamiseen liittyviä vuorovaikutustaitoja, kuten puhetta, halua jakaa tietoa, esittää kysymyksiä ja ilmaista tunteita. Suhteiden ylläpitämiseen liittyviä vuorovaikutustaitoja, kuten yhteistyön tekemistä, rohkaisemista ja kunnioittamista oli havaittavissa myös runsaasti. Sen sijaan fyysisiä vuorovaikutustaitoja katsekontaktia lukuun ottamatta ei ryhmässä juuri ilmennyt.
Yhtenäisen tarinan muodostaminen ei ryhmässä onnistunut, vaan sadutus toimi paremmin yhteisenä muistelutuokiona. Tutkimuksen johtopäätöksenä todetaan, että sadutus toimii toimintaterapeuttisena ryhmätoimintana ikääntyneillä aistivammaisilla osana muistelua.